• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 8 knep för bättre minne!

    Är du glömsk? Du är inte ensam. De allra flesta av oss känner att minnet sviktar ibland. Här är åtta tips som hjälper dig komma ihåg saker!

    8 knep för bättre minne!

    1. Prata för dig själv

    Många minnesexperter använder sig av en teknik där man upprepar det man vill minnas högt för sig själv. Ett exempel på en situation där denna teknik brukar fungera är när man presenterar sig för nya människor. Genom att upprepa namnet på den man hälsar på, är chansen stor att man lägger det på minnet.

    Upprepa det du vill minnas högt för dig själv. Att hälsa på någon och upprepa personens namn kan hjälpa dig att komma ihåg namnet!

     

    2. Sov gott

    Alla som någon gång sovit dåligt vet hur det kan påverka minnet. Plötsligt ligger mobilen i kylskåpet och koden till kontokortet är puts väck... Att sova gott är däremot väldigt stärkande för minnet – särskilt när det gäller att lära sig nya saker.

    Enligt en amerikansk undersökning är det lysande att somna strax efter man lärt sig något nytt. Det ökar nämligen chansen att man ska minnas det man lärt sig. Det beror bland annat på att den nya kunskapen hinner lagras i hjärnan i lugn och ro utan att man distraheras av andra intryck.

    Att somna strax efter man lärt sig något nytt är toppen! Det ökar nämligen chansen att man ska minnas det man lärt sig.

     

    3. Motionera mera

    Fysisk aktivitet ökar kortsiktigt mängden kortisol som gör att vi tillfälligt blir mer fokuserade och koncentrerade. Studier på äldre personer visar också att en rask promenad tre gånger i veckan i 45 minuter gör att hjärnan kan bilda nya celler och den kognitiva förmågan ökar.

    En rask promenad tre gånger i veckan i 45 minuter gör att hjärnan kan bilda nya celler och den kognitiva förmågan ökar.

     

    4. Ät rätt

    En kombination av omega-3-fetter, B-vitaminer och antioxidanter har visat sig vara mycket bra för minnet. Satsa på mycket grönsaker, nötter, kyckling, och fisk – gärna fet fisk som lax, sill och makrill.

    Ät gärna fet fisk som lax, sill och makrill.

     

    5. Drick kaffe

    Kaffe och te piggar upp hjärnan och gör dig mer alert. Men håll dig till max tre koppar per dag.

    Både kaffe och te piggar upp hjärnan!

     

    6. Skapa rutiner

    Skapa en mental checklista som du kan använda dig av varje dag innan du går hemifrån  – sladden til kaffekokaren utdragen, fönstret stängt, altandörren låst, plånboken i väskan...

    Ett bra tips är att skapa en mental checklista som du utgår från varje gång du exempelvis lämnar hemmet.

     

    7. Spela upp en film för ditt inre

    Mattias Ribbing är trefaldig svensk mästare i minne och officiellt rankad som det 70:e bästa minnet i världen genom tiderna. Hans tips när man ska minnas en text är att se innehållet framför sig som en film.

    – Tidningsartiklar är perfekta att börja träna på. Står det om en rånare som flyr ut från en bank och jagas av två poliser, gör du det till en inre filmsnutt där du är regissören. Efteråt kan du utifrån bilderna återberätta texten med dina egna ord.

    Öva upp ditt minne genom att spela upp en inre film av det du läser. Utifrån din inre film blir det sedan lättare att komma ihåg vad du läste.

     

    8. Tänk igenom dagen som varit

    Ta några minuter varje kväll som du ägnar åt att tänka tillbaka på vad som hänt under dagen. Personer, namn, händelser, detaljer... Efter bara några kvällar kommer du märka att du minns mycket mer och att minnena finns kvar mycket längre.

    Tänk igenom dagen som varit innan du går och lägger dig. Efter några gånger märker du hur mycket du faktiskt minns av dagen.


    Källa: Hälsoliv, Vägen till mästarminne (Forum) av Mattias Ribbing.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!