De gamla sedlarna har inte gått att använda sedan 2018, trots det saknas det fortfarande gamla sedlar till ett värde av 3,9 miljarder som alltså ännu inte har lämnats in.
Fram till nu har man kunnat lämna in de ogiltiga sedlarna till Riksbanken för att få sedlarnas värde insatt på bankkontot, dock mot en avgift på 200 kr.
Lämna in gamla sedlar så här:
Registrera din ansökan hos Riksbanken. Antingen online via BankID eller blankett.
Sedlarna ska därefter skickas med post, de kan inte lämnas in fysiskt – läs mer här.
När pengarna kommit fram handläggs ansökan, vilket tar 3–4 veckor.
Ett beslut tas. Om ansökan blir beviljad sätts värdet av de gamla sedlarna in på ditt bankkonto mot en avgift.
Källa Riksbanken
Blir dyrare
I höst, närmare bestämt 1 september 2026, höjs avgiften med ytterligare 100 kr. Har du många gamla sedlar hemma kan det med andra vara ord läge att lämna in dem innan dess. Det kostar dock lika mycket att få pengarna insatta oavsett hur många sedlar du har.
I en ny remiss föreslår Riksbanken även att möjligheten att lämna in de gamla sedlarna ska upphöra helt från och med 1 juli 2027.
Källa: Riksbanken