• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så gör du ditt sovrum sovvärdigt

    Det här med sömn är otroligt viktigt för oss och påverkar hur vi mår och hur vi känner oss. Ändå slarvar vi rätt rejält med våra sovrum. Här är några tips som gör ditt sovrum bättre för vad det är avsett för, nämligen sömn.

    Så gör du ditt sovrum sovvärdigt
    Foto: iStock

    1. Du ska inte ha för varm i ditt sovrum. En temperatur på mellan 15-19 grader är perfekt. Ett svalt sovrum gör att vi sover djupare och får mer vila när kroppstemperaturen sjunker. Temperaturer över 23 grader är ska du undvika då det påverkar sömnen negativt. Här kan du läsa mer om sovtemperaturer. 

    2. Måla eller tapetsera ditt sovrum i ljusblått. Ljusblått är lugnande för hjärnan och vi har lättare att slappna av i rum med en sådan färgsättning. Att ha många starka färger på väggarna gör motsatsen och triggar i stället igång hjärnan. Här kan du läsa mer om vad en diplomerad färgsättare har att säga om saken. 

    3. Ha en skön madrass anpassad efter dig. I en undersökning gjord av amerikanska National Sleep Foundation visade det sig att deltagarna i en stor sömnundersökning höll en skön madrass som den viktigaste faktor för att kunna sova gott. Se själva här. Sköna kuddar kom som nummer två i undersökningen.

    Läs mer: Därför ska du inte jobba övertid

    4. Om du inte är mörkrädd så är det väldigt bra och få till ett riktigt mörkt sovrum. I mörker börjar kroppen frigöra hormonet melatonin, som hjälperdig att börja somna in. Som daglevande djur med dålig nattsyn är vi präglade att sova när det blir mörkt. Läs mer här

    5. Barnfri zon. Om du har barn hemma ska du jobba aktivt på att de ska sova i sin egen säng. Barn saknar hämningar när de sover och sparkar och viftar som galningar. De ligger gärna på tvären och verkar faktiskt ofta aktivt vilja putta ut dig ur din egen säng. Med en sådana marodörer i sängen blir det självklart svårt med sömnen. Gör ditt sovrum till en barnfri zon under natten (verkar helt omöjligt dock). Källa: Självupplevt. 

    Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!