• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Ät rätt och undvik diabetes

    Diabetes typ 2 är en av våra stora folksjukdomar. Men du kan själv påverka och förbättra din livskvalitet om du drabbats. Här kommer 10 tips hur du äter dig till bättre hälsa.

    Diabetes - du kan själv påverka
    Näringsfysiologen Kristina Andersson har skrivit boken "Diabetes - du kan själv påverka"

    1. Välj rena råvaror från sådant som lever och växer i naturen. Använd fisk, kött, kyckling, grönsaker och lite kolhydrater från råris, potatis, bulgur, quinoa, bönor, linser.

    2. Ät lagom mängd kolhydrater, exempelvis 2 potatisar, 1 1/2 dl kokt råris/quinoa/bulgur eller 2 dl kokta bönor/linser.

    3. Se upp för långa ingredienslistor om du köper industritillverkat. Bröd man bakar hemma innehåller enbart jäst, vatten, salt och mjöl – inte 20 olika komponenter.

    4. Läs innehållsförteckningen. Undvik transfetter, härdat fett, smakförstärkare och tillsatser.

    5. Välj naturliga fetter från sådant som växer i naturen, till exempel oliver, nötter, avokado, kokosfett och ren olja från oliver eller raps. Fett i maten mättar.

    6. Välj bra kolhydrater, främst de som kommer från grönsaker, rotfrukter, frukt och bär.

    7. En kolhydratkälla per måltid räcker. I andra länder äter man bröd till måltiden som enda kolhydrat, i Sverige äter vi både bröd och potatis.

    8. Fundera över hur din måltid är sammansatt. Hur äter du exempelvis pasta, blir det en jätteportion med sås till? Ät hellre pasta som italienarna gör, som en liten mellanrätt.

    9. Ät regelbundet så att du inte blir jättehungrig mellan måltiderna – det är lätt att göra dåliga val när man är hungrig.

    10. Välj kranvatten i stället för läsk. Smaksätt med citron, gurka, färska örter, eller bär. Mineralvatten är också ett bra alternativ.

    Källa: Kristina Andersson, näringsfysiolog


    Av Mia Coull, foto: Jennie Pettersson och Bianca Brankon-Cox

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!