• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Här är maten som håller dig frisk

    Mat är rena medicinen. Bär, avokado och kål stärker kroppen och kan ge skydd mot både cancer och hjärtsjukdomar.

    Maten som håller dig frisk
    Kokad mat är mer skonsam mot kroppen än rå mat. Försök äta färgrikt, gärna tre färger om dagen.

    Maten som håller dig frisk
    Maten som stärker din hälsa av Charlotte Erlanson-Albertsson.

    Går det att undvika sjukdomar genom att äta rätt mat? Absolut, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, författare till boken "Maten som stärker din hälsa".
    – Moderna sjukdomar hänger mycket ihop med vad vi äter. Undviker vi skräpmat, tillsatser och konserveringsmedel så mår vi mycket bättre, säger hon.

    De tre vanligaste folksjukdomarna i dag är hjärt-kärlsjukdomar, cancer och åldersdemens. Alla tre orsakas av vår livsstil och påverkas av vad vi äter, menar Charlotte Erlanson-Albertsson. Hon är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, och hon är övertygad om att vi kan slippa sjukdomar genom att äta rätt. 

    Den stärkande maten

    Cancer
    Kosten som skyddar: Bär, vitkål, blomkål, brysselkål. 
    Undvik: Pulverprodukter.
    Charlottes kommentar: Bär skyddar cellerna. Kål minskar risken för cancer. 

    Hjärt-kärlsjukdomar
    Kosten som skyddar: Grönsaker och baljväxter. Mandel. Raps- och olivolja.
    Undvik: Rött kött, stekt mat.
    Charlottes kommentar: Grönsaker skyddar kroppens celler. Mandel sänker nivån av blodfetter. Raps- och olivolja gör att blodet blir lättflytande.

    Psoriasis
    Kosten som skyddar: Avokado. Lax. Makrill. Ägg.
    Undvik: Gluten, majsmjöl och sojamjöl.
    Charlottes kommentar: Avokado innehåller fetter som är bra för den här typen av hudsjukdomar. Lax och makrill innehåller selen, vilket förhindrar inflammation i huden.

    Inflammatoriska tarmsjukdomar

    Kosten som skyddar: Yoghurt. Banan. Valnötter. 
    Undvik: Kött och mjölk.
    Charlottes kommentar: Yoghurt och banan är bra för bakteriefloran. Valnötter är anti-inflammatoriska och har en lugnande effekt.

    Ledvärk
    (ledgångsreumatism)
     Kosten som skyddar: Grönsaker och frukt. Fet fisk. Olivolja.
     Undvik: Kött. Var försiktig med kaffe och mjölk. 
    Charlottes kommentar: Medelhavskost med mycket grönsaker och frukt skyddar mot ledvärk.

    Åldersdemens
    Kosten som skyddar: Blåbär. Fet fisk. Curry.
    Undvik: Rött kött och glass.
    Charlottes kommentar: Blåbär inne­håller antioxidanter som rensar blodkärlen. Curry och fet fisk har en skyddande effekt för att bromsa åldersdemens.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!