• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Hur ska jag lyckas somna om på natten?

    Jag har haft sömnproblem länge och skulle vilja göra något åt det. Jag har egentligen aldrig svårt att somna, tvärtom är jag väldigt trött på kvällen. Lägger mig vid halvtiotiden på kvällen och somnar ganska fort. Men sedan vaknar jag nästan varenda natt ungefär klockan tre. Då har jag väldigt svårt att somna om.

     

    Jag läser, försöker somna och slappna av, men somnar sällan om förrän vid sextiden och då är det ju inte långt kvar tills jag ska stiga upp. När klockan ringer klockan sju på morgonen sover jag ofta djupt, så det är svårt att komma upp. Men sedan funkar jag ganska bra under dagen och kan sköta jobbet.

     

    Jag vill helst inte ta sömntabletter och har svårt att tro det skulle vara till hjälp eftersom jag som sagt inte har några problem med insomningen på kvällen. Finns det annat jag kan tänka på? Har testat de vanliga knepen som att undvika kaffe efter middagen och i sovrummet är det både mörkt, svalt och tyst.

    Psykolog Liv Svirsky svarar:

    Man brukar tala om tre olika typer av sömnstörningar:

    1) att man har svårt att somna när man lägger sig,

    2) att man vaknar upp på natten och har svårt att somna om och

    3) att man vaknar för tidigt på morgonen.

     

    I ditt fall verkar variant nummer två vara aktuell.

     

    Normalt behöver en vuxen människa 6-9 timmars sömn per dygn. Hur mycket en unik individ behöver avgörs bäst utifrån om man är pigg och fungerar bra dagtid. Gör man det sover man som regel tillräckligt mycket.

     

    Sömnen passerar under natten flera olika stadier av ytligare och djupare sömn och de flesta vaknar upp ett par gånger per natt men somnar om så snabbt att de inte minns att de varit vakna.

     

    Du skriver att du sover mellan halvtio och tre på natten, och sedan mellan sex och sju på morgonen. Det betyder att du sover cirka sex och en halv timme. Eftersom du tycks fungera bra på dagen och inte är särskilt trött kan man anta att du sannolikt inte behöver mer sömn än vad du faktiskt får. Däremot skulle du så klart vilja sova i ett svep och slippa ligga vaken mitt i natten.

     

    Att du vaknar vid tretiden kan handla om att du då passerar ett ytligt sömnstadie och vaknar till ordentligt eftersom du är ganska utsövd, du har ju redan sovit fem och en halv timme vilket ju är nästan hela ditt sömnbehov. Kroppen är tillräckligt utvilad för att vakna och inte trött nog för att genast somna om. Hade du varit tröttare vid den passagen hade du troligen somnat om snabbare. På kvällen däremot kommer din trötthet för du har ju, bortsett från timmen mellan sex och sju varit vaken sedan klockan tre, så det är begripligt att du gärna lägger dig tidigt.

     

    Problemet är att du genom att göra så upprätthåller en ond cirkel av att somna tidigt och vara så gott som utsövd redan under natten. Mitt tips är därför att du försöker bryta den onda cirkeln genom att lägga dig senare. Det kommer att kännas svårt i början men om du försöker hålla dig vaken till halvelva eller elva så tror jag att chansen för du ska sova hela natten ökar.

     

    Om du ändå vaknar på natten bör du stiga upp ur sängen och invänta sömnen på en annan plats, till exempel i en soffa eller en skön fåtölj. Där kan du läsa eller göra något annat lugnt och avslappnande. När du känner att du är så sömnig att du snart somnar går du tillbaka till sängen och sover vidare. Detta gör du för att sängen ska bli en plats förknippad med sömn och inte med vakenhet.

     

    Ytterligare saker man kan testa för en god sömn är att röra sig under dagen och att varva ner en stund innan man lägger sig samt att ha fasta rutiner och tider, både inför att lägga sig och när man ska vakna. Genom att göra så underlättar man för en god och utvilande sömn som ger kroppen bra återhämtning.

     

    Vill du läsa mer om sömn och vad du kan göra för att sova bättre rekommenderar jag boken Sov Gott! av Susanna Järnelöv.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!