• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Teknikskolan: Så betalar du räkningar med mobilt bank-id

    Betala räkningar, boka läkarbesök och betala med Swish. Idag går många ärenden enkelt att göra med mobilen om du bara har ett mobilt bank-id.

    Teknikskolan: Så betalar du räkningar med mobilt bank-id
    Foto: Getty Images

    Vad är mobilt bank-id?

    Ett mobilt bank-id är helt enkelt en legitimation för mobiltelefoner och surfplattor, alltså ett elektroniskt alternativ till ditt körkort eller ditt vanliga id-kort. Den här formen av teknik är utformad för att vara säker och enkel att använda. Den fungerar numera som ett slags nyckel till digitala tjänster hos banken, flera företag och myndigheter – och den blir allt vanligare.

    Hur fungerar det?

    Du laddar ner en särskild app, Bank-id, till din smartphone eller surfplatta. Genom din internetbank får du en engångskod som du använder för att aktivera den. Sedan kan du använda den för att legitimera dig mot en mängd olika Internetbaserade tjänster. Enkelt uttryckt är mobilt bank-id en säker identifieringsmetod och fungerar som en digital namnteckning hos Skatteverket, Försäkringskassan och många andra myndigheter och företag.

    När använder jag det?

    Du använder mobilt bank-id när du till exempel ska betala räkningar i internetbanken ­eller i mobilen, när du ska deklarera hos Skatteverket, när du ska få koll på pensionen på Min pension. Du kan också använda ditt mobila bank-id när du använder dig av nättjänsten Min doktor. Du använder även mobilt bank-id som legitimation om du skickar pengar med Swish eller när du har kontakt med Försäkringskassan över nätet. 

    Varför?

    Om du har en mobiltelefon är ett mobilt bank-id en praktisk och enkel metod som gör att du överallt, så länge din mobiltelefon har täckning, kan göra dina ärenden över nätet. Du slipper alltså förflytta dig till exempelvis olika myndigheter, eftersom du tar hjälp av mobiltelefonen. 

    Det behövs också för att kunna skicka pengar via Swish.

    Betala räkningar på mobilen – så gör du

    Du kan betala räkningar på mobilen utan att använda dosan till internetbanken genom att använda din banks app och mobilt bank-id.

    1. Öppna din banks app på din smartphone.

    2. Välj att du vill logga in med hjälp av mobilt bank-id.

    3. Internetbanken kommer att be dig öppna bank-id på din smartphone.

    4. Skriv in den kod du valde när du installerade Bank-id.

    5. Nu loggas du in på internetbanken.

    6. Betala din räkning genom att följa anvisningarna på displayen.

    7. Avsluta.

    Så skaffar du ett mobilt bank-id

    1. Gå in på App Store (om du har en Iphone/Ipad), Google Play (om du har en Androidtelefon från t ex Samsung eller HTC) eller Windows Phone Store med din smartphone.

    2. Sök efter appen Bank-id.

    3.  Ladda ner Bank-id och installera den på din mobiltelefon eller surfplatta.

    4. Logga in på din internetbank och beställ mobilt bank-id.

    5. Klicka på: "Hämta bank-id." 

    6. Ange ditt personnummer och den säkerhetskod som du fått via din internetbank.

    Grattis, nu är ditt mobila bank-id klart att användas. 

    Det är bra att kunna legitimera dig även på nätet.

    Vanliga frågor om mobilt bank-id

    Är det säkert att använda?

    – Ja, mobilt bank-id är en säker id-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar mobilt bank-id för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta, säger Anette Ringius, presskontakt på Swedbank.

    Hur skyddar jag mig mot bedragare?

    – Ta för vana att alltid hantera personliga uppgifter med försiktighet. Använd bank­ens säkerhetslösningar, som till exempel mobilt bank-id.
    Lämna aldrig ut dina koder eller lösenord på Facebook ­eller andra sociala medier. Inte ens till en nära anhörig som frågar via Facebook, det kan vara en bedragare.

    – Banken ber dig aldrig via e-post, sociala medier eller telefon att lämna ut dina koder, lösenord eller kredit- och bankkortsnummer. Svara inte på konstiga frågor per telefon från okända personer.

    Hur skyddar jag mig mot andra intrång?

    – Håll ditt mobila bank-id uppdaterat genom att gå in på Windows Store, Google Play eller App Store, beroende på om du har Iphone, Ipad eller en smartphone eller surfplatta med Android. Ta för vana att alltid kontrollera i din app vilken tjänst du loggar in på. 

    Jag har glömt min mobiltelefon eller surfplatta hemma – kan jag låna en annan mobiltelefon och använda mitt mobila bank-id ändå?

    Nej. Ditt mobila bank-id är knutet både till ditt personnummer och till din personliga mobil. Det är en säkerhetsfråga och är inte möjligt att påverka. 

    Hur gör jag med mitt mobila bank-id om jag ska byta mobil eller surfplatta?

    Det är inte möjligt att flytta med sig eller kopiera sitt mobila bank-id till en ny enhet. När du byter mobiltelefon och/eller surfplatta behöver du spärra ditt gamla mobila bank-id (se nästa fråga). Därefter måste du installera appen igen på din nya mobiltelefon och/eller surfplatta samt på nytt ansöka om mobilt bank-id hos din internetbank. 

    Hur spärrar jag mitt mobila bank-id?

    Har du tappat din mobil­telefon eller blivit av med din surfplatta måste du spärra ditt mobila bank-id så fort som möjligt, precis som du behöver spärra dina kreditkort om du blir av med plånboken. Kontakta din internetbank eller ditt bankkontor, eller använd dig av det nummer för spärrning din bank angett. 

    Behöver du spärra ditt mobila bank-id eftersom du ska byta mobiltelefon och/eller surfplatta kan du antingen göra det själv i din internetbank eller kontakta banken och få hjälp, eller helt enkelt slå fel kod fem gånger efter varandra.

    Måste jag köpa en ny mobil om min är för gammal?

    Det görs hela tiden uppdateringar av Bank-id, och ibland betyder det att man också behöver uppdatera operativsystemet på mobiltelefonen. Äldre mobiltelefoner kan visserligen fungera utmärkt att ringa och sms:a med, men om det inte går att göra uppdateringar slutar bank-id-appen att fungera.

    – Vi informerar alltid sex månader i förväg, så att man får chansen att ta ställning till om man vill köpa en ny telefon eller, till exempel, ha bank-id på en surfplatta i stället, säger Malin Wemnell, administrativ chef på Bank-­id.

    Uppdateringarna måste göras för att ditt bank-id ska kunna bibehålla säkerheten.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!