• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Yoghurt - en sockerbomb

    Många svenskar börjar dagen med en tallrik yoghurt eller fil. Fullpackad med näring, men också ofta med massor av socker i vissa fall lika mycket som i läsk, visar vår granskning.

    Yoghurt - en sockerbomb

    Yoggi dröm och coca cola

    Yoghurt innehåller en rad näringsämnen, protein, kalcium och vitaminer och är ett av våra mest näringstäta livsmedel tillsammans med mjölk och ägg.
    Yoghurt med fruktsmak fyller mejerihylla efter mejerihylla i livsmedelsbutikerna. Många barn och ungdomar väljer fruktyoghurt till frukost och den allra mest populära smaken hos Arla är en jordgubbs­variant.

    Image av nyttighet
    Ända sedan yoghurten pekades ut som en anledning till att greker levde långt över hundra år så har yoghurt haft en image av nyttighet i Sverige.
    Icakurirens dietist Viveca Annell framhåller gärna att yoghurt är nyttigt, men att filmjölk innehåller lika mycket näring.
    – Egentligen är det inte så stor skillnad mellan fil och yoghurt, men yoghurten verkar ofta beskrivas som mer nyttig, säger hon.
    Trots sin nyttiga image sötas fruktyoghurten oftare och mer än filmjölk.
    – Det beror bland annat på att yoghurt är syrligare än fil. Då behövs det mer socker för att få samma sötma, säger
    Annika Strömberg, hälsoansvarig på Arla.
    – När fruktyoghurten lanserades i Sverige på 1970-talet var det efter inspiration från Frankrike, där yoghurten är mer som en dessert. Jämför man svensk fruktyoghurt med produkter längre söderut i Europa ser man att sockerhalterna där är betydligt högre.

    Konsumenterna vill ha sött
    Arla säljer ungefär lika mycket yoghurt som fil och har ungefär 35 olika sorters fruktyoghurt i sitt sortiment (drickyoghurt och vaniljyoghurt undantaget).
    Nya yoghurtsmaker testas alltid på konsumentgrupper och konsumenterna föredrar söta smaker.
    – Omkring 2003 hade vi en livlig sockerdebatt i Sverige, då tittade konsumenterna noga på sockerinnehållet, säger Annika Strömberg. Under de senaste åren har det inte verkat vara lika relevant. Människor väljer i stället det som smakar gott och yoghurten får också gärna innehålla lite mer fett. Fetare produkter mättar ju mer och är lite mer krämiga i konsistensen. De stämmer också väl in på "naturlighetstrenden" där man uppfattar fetare yoghurt som mer naturlig och förknippar
    ordet "lätt" med "light" som i sötningsmedel och tillsatser, även om det inte är så.
    Livsmedelsdebatten syns på yoghurt och filutbudet i form av "säljord" på förpackningarna som "helt naturliga smaker", "50 % mindre socker", "rik på frukt", "miljarder goda bakterier" eller "från våra ekologiska gårdar".
    Som mellanmål får yoghurt också ibland rollen som sportigt extramål före eller efter träning, vilket till exempel gett nya sorter med extra tillsatt protein "high protein reduced sugar".
    Argumentet mot fruktyoghurt är förstås att den inte innehåller färsk frukt utan sockrad fruktsylt som tillsätts för att göra yoghurten söt och lockande. Även helt naturell yoghurt innehåller sockerarter i form av mjölksocker motsvarande cirka 4 gram/100 gram.

    Sött som coca cola
    Vi hittade en fruktyoghurt med en halt av sockerarter på 14 gram. Drar man bort mjölksockret så motsvarar det 10 gram socker, knappt 6 sockerbitar, i en normalportion på 2 deciliter.
    Det är nästan lika mycket socker som i coca cola, 10,6 gram (också knappt 6 sockerbitar i 2 dl).  Ändå tycker inte Viveka
    Annell att vi ska sluta tvärt med fruktyoghurt.
    – Nej det tycker jag inte. Mjölk, fil och yoghurt är tillsammans med ägg det mest näringstäta man kan äta, säger hon. Man behöver inte välja den allra sötaste sorten till frukost varje dag. Mitt tips är att blanda fruktyoghurt med naturell yoghurt för att få ned sockermängden.
    – Om man vill ha en sötad yoghurt så gäller det att se till att man inte äter så mycket socker i övrigt, till exempel i juice eller söta flingor.
    Det nyttigaste yoghurtvalet är enligt Viveca Annell naturell lättyoghurt eller naturell lättfil.
    – De innehåller inget tillsatt socker och förutom alla näringsämnen är just naturell lättyoghurt och lättfil också berikad med D-vitamin.

    Frukt ger sötma
    I höstas höjde Livsmedelsverket sin rekommendation för hur mycket D-vitamin vi behöver få i oss och genom lättyoghurt får vi en betydande mängd D-vitamin. Viveca Annell äter själv naturell lättyoghurt med nyckelhålsmärkta flingor till.
    – Jag brukar skära ned färsk frukt, till exempel banan eller bär i yoghurten för att få lite sötma, säger Viveca. Det där med sötman är ju en vanesak.
    Viveca Annell tycker också att smoothietrenden är bra, eftersom många gör egen smoothie av naturell yoghurt och tillsätter sötma genom frukt och bär
    i stället för genom socker.
    – Många mixar yoghurten med söta bananer och bär. Det är ju ett bra sätt att vänja sig vid att använda naturell yoghurt och fil, säger Viveca Annell.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!