• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Kundkorten du tjänar minst på

    Kundkort i matbutiker blir allt mer populärt bland svenskarna. Men vad tjänar vi egentligen på att vara trogna medlemmar? Läs Icakurirens jämförelse av de fem vanligaste kundkorten.

    Kundkort du tjänar minst på
    Med bästa kundkortet tjänar en hel familj bara 233 kronor i månaden. Foto: Björn Lindahl/IBL

    Matkedjornas kundkort lockar med allt från billigare resor och teaterbesök till rabatter på varor i butiken – valda med tanke på just dina köpvanor.
    I dag har mer än tre miljoner svenskar ett MedMera-kort hos Coop – och drygt tre miljoner ett Icakort. Kortens "kusiner" blir fler och fler; man kan skaffa såväl ett Coop MedMera Faktura-kort som ett Ica Bankkort Plus.
    Men de enklaste korten – med funktionen att kortet dras i kassan och kunden får återbäring – är vanligast.
    – Allt fler medlemmar väljer dock att sätta in pengar på kortet och betala med det, eller skaffa ett kort med Visafunktion, berättar Kristofer Myrevik, informationschef på Coop.

    Överdriver nyttan
    Branschens främsta argument för korten är att matkedjorna vill belöna trogna kunder.
    Men nyttan är överdriven, anser Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.
    – Det är inte fel att ha ett kundkort. Men som konsument ska man komma ihåg att huvudsyftet med kortet är att kedjan vill knyta dig till sig – få dig att handla mer. Det finns en risk att du behöver.
    Man bör också vara medveten om att ens köpbeteende registreras i detalj och sparas – för att kedjan ska kunna skicka dig skräddarsydda erbjudanden.

    Tidskrävande
    Jan Bertoft tycker även att systemet med rabattkuponger och bonuscheckar som skickas med posten är otidsenligt:
    – Det är tidskrävande att hålla reda på lapparna, söka varorna i butiken och komma ihåg att använda checkarna medan de gäller.
    Det vore bättre om kundernas trofasthet belönades med att matkedjorna sänkte priserna generellt, menar Jan Bertoft.
    Flera uppsatser vid Företagsekonomiska institutionen i Stockholm har kommit fram till att de ekonomiska fördelarna med korten är marginella.
    – Det är svårt att säga exakt hur mycket du tjänar på kortet, konstaterar institutionens professor emerita, Solveig Wikström. Det beror inte bara på hur mycket du handlar, utan också på vilka andra förmåner som just du kan ha nytta av.

    Ger bra överblick
    Korten lovar ibland mer än vad de ger, enligt Solveig Wikström.
    – Som när kunder får erbjudanden som de inte hittar – för att varan inte säljs i just den butiken, eller har tagit slut.
    Men korten har även fördelar:
    – Man får en bra överblick över hur mycket man spenderar, och det blir lättare att planera hushållsekonomin. Och även om återbäringen inte innebär så många kronor i månaden så är den viktig för många hushåll, säger Solveig Wikström.

    Av: Victoria Lagercrantz

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!