• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Granskning: Flingpaketen är halvtomma redan i butik

    Våra vanligaste fling- och müslipaket är till stor del fyllda med luft – i vissa fall till mer än hälften. Ett knep som lurar konsumenterna och belastar miljön.

    Granskning: Flingpaketen är halvtomma redan i butik
    Förpackningarna görs stora för att synas maximalt i hyllorna, men de innehåller till stor del luft. Foto: TT

    Halvtomt i flingpaketen redan i butikshyllan. Icakuriren har granskat packningsgraden för våra vanligaste müsli- och flingsorter.  Det visar sig att mellan en fjärdedel och så mycket som 55 procent av innehållet i kartongerna är – luft.
    Försäljningen av dessa till stora delar tomma flingpaket är ett sätt att föra konsumenterna bakom ljuset, menar Annika Olsson som är professor i förpackningslogistik vid Lunds tekniska högskola.
    – Ja, absolut. Självklart är det många som kan känna sig lurade. Jag vet från bloggar och liknande att folk är irriterade på förpackningar med låg fyllnadsgrad. Tillverkarna brukar försvara sig med att innehållet skakas ihop under transport. Men att det skulle sjunka ihop så här mycket är orealistiskt.
    Men behövs inte luften för att skydda flingorna och müslin från att krossas under transport?
    – Inte så mycket som 50 procent. Luft kan vara nedbrytande för livsmedel, men till viss del också fungera som skydd mot slag och stötar. Fast för det ändamålet skulle det räcka med en liten andel luft, särskilt om kartongerna designas för att ge bättre produktskydd.

    Syftet – att synas

    Det verkliga syftet med de oproportionerligt stora fling- och müsliförpackningarna är maximal exponering i butikshyllorna, menar Annika Olsson.
    – Ja, det är sannolikt det bakomliggande motivet. Det här handlar väldigt mycket om att göra produkten synlig, och det sker på bekostnad av miljön – när flingpaketen bara är fyllda till hälften, innebär det ju att lastbilarna som fraktar paketen kors och tvärs far omkring halvtomma.
    – Om man krympte paketens höjd eller djup med bara några millimeter, skulle man sannolikt få rum med ett helt lager förpackningar till i lasten. Tillverkarna är rädda för att krympta, mindre synliga förpackningar skulle leda till sämre försäljning. Jag tror tvärtom att dagens miljömedvetna och upplysta konsumenter skulle reagera positivt. Egentligen är det ingen som är jätteglad över dessa stora förpackningar. Det kostar ju pengar att köra omkring med en massa luft också.
    Ett alternativ skulle kunna vara att fylla dagens flingkartonger med betydligt mer flingor och müsli. Varför gör inte producenterna det?
    – Förmodligen tror de att vi konsumenter skulle bli avskräckta, och inte vara beredda att handla hem så mycket på en gång. Men flingor har väldigt lång hållbarhet även i en öppnad förpackning.

    Innerpåse som "airbag"

    Marcus Burmester är nordisk marknadschef för Axa, vars kartonger med havreflakes innehåller 55 procent luft enligt Icakurirens granskning.
    – Man måste ha lite luft i förpackningen, med en innerpåse som fungerar som airbag för att skydda innehållet. För att få in påsarna i kartongerna måste de packas liggande, när man sedan ställer dem upp faller innehållet ihop något. Förpackningsprocessen kräver en hel del finkalibrering, och jag tycker vi har gjort ganska mycket för att optimera den här produkten. Kartongen är smalare och kräver inte lika mycket plats som många av konkurrenternas.
    – Det skulle gå att ha en mindre andel luft i kartongerna. Men produkten blir till slut sämre, med mer trasiga flingor och smulor i botten. Konsumenterna skulle bli besvikna över det också.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!