• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Här hittar du billigaste ekomaten

    Försäljningen av ekologisk mat ökade med 30 procent under första halvåret i år. Icakuriren har jämfört priserna på ekomat.

    Här hittar du billigaste ekomaten
    Vill du handla mer eko men tycker det är dyrt? Börja med att välja en ekologisk vara, till exempel bananer eller mjölk. Merkostnaden för en enda ekobanan ligger på cirka 60 öre och för ett stort glas mjölk på 50 öre. Foto: Scanpix

    Icakuriren har jämfört priset på fem ekokassar med matvaror som är extra viktiga att köpa ekologiskt: Kaffe, bananer, mejeriprodukter, kött och potatis. Med på listan är också ägg som är en basvara i mångas kylskåp.
    Vår uträkning visar att en ekokasse med ett halvt kilo kaffe, ett kilo bananer, en liter mellanmjölk, ett kilo köttfärs, ett kilo potatis och ett dussin ägg kostar 234 kronor i snitt.
    Billigaste ekomaten fanns hos Lidl där kassen kostade 214 kr. Därefter kom ekokassen från Citygross följd av Hemköp och Ica. Den dyraste kassen kom från Coop där varorna kostade 251 kr.
    Hur mycket dyrare är då ekomaten jämfört med oekologisk? Vår granskning visar att snittpriset på den ekologiska matkassen är 57 kronor högre jämfört med oekologiska kassen som i snitt kostar 177 kronor.
    – Kravmärkt mat är prisvärd mat, eftersom man får så mycket mer på köpet. Man vet att djuromsorgen är bra och att man bidrar till att minska kemikalierna i våra vatten och våra jordar – och i vår egen mat. Dessutom undviker man onödiga e-nummer, säger Kristin Cooper på Krav som är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Sverige är det land där försäljningen av ekomat ökar mest i hela världen, enligt en undersökning som Krav låtit göra.
    – Ökningen är unik men samtidigt är vi inte förvånade, eftersom vi har märkt av en ökad efterfrågan de senaste åtta åren. Svenska konsumenter vill köpa ekologiskt, säger Kristin Cooper på organisationen Krav.
    Icas försäljning ökade allra mest: 52 procent.
    På delad and­ra plats kommer Bergendahls (City Gross, Matrebellen) och Axfood (Hemköp, Willys) där ökningen ligger på 44 procent.
    På tredje plats kommer Coop, vars ekoförsäljning hamnade på 37 procent. Lidl har inte någon officiell sifferuppgift.

    "Ett enda ekoval är bättre än inget" >>

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!