Icakuriren på 1940-talet – årsprenumeration för 2 kronor
”Kan ni koka potatis?”
Så löd en av rubrikerna på det första numret av Icakuriren som kom ut 1942. Allt började i slutet av 1930-talet då ett antal inköpscentraler för mat gick ihop till Inköpscentralernas AB, det vill säga ICA. Någon kommer då på en lysande idé: en tidning för dåtidens husmödrar, som komplement till de reklamblad som delas ut till kunderna.
Tidningen skulle vara ”En förstklassig och erkänd auktoritet ifråga om matlagning, hemvård, blomsterskötsel och många andra bestyr inom ett hem”. Redan från start var Icakuriren en veckotidning, med en upplaga på 400 000 exemplar. Men när man började ta betalt år 1948 – 2 kr per år – halverades upplagan.
Icakuriren på 1950-talet – läsarresorna lanserades
”Ska barnen få säga ‘du’ till föräldrarna?”
Familjefrågor var ett viktigt inslag i Icakuriren, och frågan ovan diskuterades i omslagsartikeln i ett nummer från 1952. När ICA Provkök skapas 1953 kom maten att bli ett allt viktigare inslag i tidningen.
1953 år lanserades även läsarresorna och en vinter- och en sommarresa till Bayern blev raskt fullbokade. Priset var 340 respektive 355 kr för tio dagars härlig semester!
3 fakta om tidningen
Icakuriren är Sveriges mest lästa veckomagasin.
Det är Icakuriren som gjort namnet ICA känt. ICA som matbutik lanserades först på 1950-talet!
Icakuriren har idag ingen koppling till ICA matbutiker.
Icakuriren på 1960- och 70-talet – upplagerekord
”Ta examen i potatisskolan”
Ja visst handlar det om potatis även på omslaget från 1972! Den svenskaste av nyttoväxter blir som en symbol för ambitionen att stå för kunskap och lärande till de svenska hemmen.
Och visst gick det användbara innehållet i tidningen hem i stugorna – 1972 slogs återigen upplagerekord med 777 108 exemplar.
Icakuriren på 1980- och 90-talet – konsumenttester
”Som man bäddar… Stort test av lakan”
Nu är tester det stora dragplåstret. Men potatis är förstås alltid rätt! Tidningen har fått mer färg och bilder och det var förstås succé! 1992 firades 50 år som Sveriges ledande familje- och konsumenttidning.
1993 slås nya rekord i både antal sidor – 128 – och antal läsare: 1 miljon!
Icakuriren från år 2000 – till idag
”Så vill jag ha dig – tre män klär sina kvinnor”
Internet har sköljt över världen och vi googlar för fullt! Men Icakuriren står stark och bjuder på bra läsning, intressanta människor, inspiration – och jämlikhetsdiskussioner.
Visst känns omslagen ganska nutida i stilen –och även kändisarna känns igen!
När Egmont år 2014 tar över Icakuriren från Forma Publishing (tidigare Ica Förlaget) försvinner all koppling till matbutikerna – idag står tidningen helt på egna ben.
2022 – Sveriges mest lästa veckomagasin firade 80 år och blickar mot framtiden.