• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Sju livsmedel som får din mage att må bra

    Många besväras av olika former av magkrångel. I nya boken Magsmart av näringsfysiologen David Jonsson får vi tips om några livsmedel som kan bli din mages bästa vän. De är tarmvänliga och hälsosamma i största allmänhet.

    Sju livsmedel som får din mage att må bra

    Mynta

    Bra för: uppblåst mage.

    Varför: Även denna ört innehåller oljor med avslappnande effekt. Drick gärna ett myntate från hälsokosten eller gör själv av färska repade blad som får dra i hett vatten.

    Kardemumma

    Bra för: uppblåst mage.

    Varför: Kryddan innehåller oljor som får tarmarna att slappna av.

    Potatismjöl

    Bra för: Stärker magens tarmflora.

    Varför: Detta mjöl är ren stärkelse, som matar tarmens goda bakterier (bifidobakterier och laktobaciller). Mjölet ska inte upphettas, blanda  förslagsvis en matsked i smoothien.

    Vatten

    Bra för: Hård, uppblåst mage.

    Varför: Dricker du för lite är risken för förstoppning stor, även om du äter mycket fibrer. Äter du i övrigt bra, men ändå har problem kan lite extra vätskeintag göra susen.

    Psylliumfrön

    Bra för: Gynnar magens tarmflora.

    Varför: De är rika på vattenlösliga fibrer, som gör att de goda tarmbakterierna frodas.

    Blåbär och banan

    Bra för: Hård mage.

    Varför: De är rika på vattenlösliga fibrer, vilket gör tarmens rörelser smidigare. Många tror att blåbär stoppar upp magen, men hela blå-bär har motsatt effekt. Blåbär är också antiinflammatoriska.

    Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!