• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Därför ska du äta färgstarkt

    De ämnen som ger frukt, bär och grönsaker sin vackra färg innehåller olika antioxidanter. Och de i sin tur skyddar mot en lång rad sjukdomar. Därför ska du äta färgstarkt!

    Därför ska du äta färgstarkt

    Vi bör äta minst 500 gram frukt och grönsaker varje dag. Och allra helst ska vi välja frukt och grönt i regnbågens alla färger. Då får vi i oss alla de vitaminer, mineraler och näringsämnen vi behöver för att må bra.

    De många färgerna gömmer nämligen olika viktiga näringsämnen. Ju starkare färg desto fler antioxidanter och andra nyttigheter innehåller frukten eller grönsaken.

    LÄS ÄVEN: Därför ska du äta en apelsin om dagen!

    Då antioxidanterna ofta finns i skalet är det bra att välja frukt och grönt med mycket skal i förhållande till fruktkött. Det är alltså fler antioxidanter per gram i små bär än vad det är i stora frukter.

    Tuggar du dig igenom hela regnbågen när du äter frukt och grönt får du garanterat i dig alla näringsämnen som stärker din kropp och ditt immunförsvar.

    Vad är antioxidanter?

    Antioxidanter är ämnen som skyddar kroppens celler från angrepp av så kallade fria radikaler, som vill skada cellerna. En del antioxidanter kan kroppen bilda själv, andra får vi i oss genom maten.

    Olika vitaminer och mineraler innehåller antioxidanter. Och de pigment som ger frukt och grönsaker sin färg är också antioxidanter.

    Det här innehåller färgerna:

    Blå och lila

    Från bordeaux till midnattsblå, färgen kommer från antioxidanter som antocyaniner. Frukt och grönt med blå och lila färg anses ha en gynnsam effekt mot kronisk inflammation och därmed en rad sjukdomar som kan orsakas av inflammation, till exempel demens, cancer och diabetes.

    Det ska du äta: Björnbär, blåbär, svarta vinbär, lila druvor, plommon, aubergine, rödlök, rödkål.

    LÄS ÄVEN: Färgglad mat är bra för ögonen – 4 goda tips!

    Grön

    Gröna grönsaker och frukter får sin vackra färg av klorofyll. Dessutom innehåller de ofta lutein, en antioxidant som skyddar synen och ögats näthinna samt förebygger livsstilssjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar och cancer.

    Det ska du äta: Grönkål, broccoli, spenat, gröna äpplen, sallad, päron, grön paprika, bönor, avokado, ärtor, gröna linser.

    Gul och orange

    Det är antioxidanter i form av olika karotenoider som ger den gula och orange färgen. Vanligast är betakarotin som kan omvandlas till A-vitamin och som spelar en viktig roll för till exempel synen, huden och immunförsvaret.

    Det ska du äta: Gula äpplen, bananer, ananas, sötpotatis, pumpa, citrusfrukter, morötter, gul paprika, mango, gurkmeja.

    Röd

    Röda frukter, grönsaker och bär innehåller lykopen. Förutom att ge den flotta färgen anses lykopen stärka immunförsvaret och minska risken för hjärt-kärlsjukdomar och vissa typer av cancer.

    Det ska du äta: Tomater, rödbeta, vattenmelon, röda äpplen, körsbär, hallon, jordgubbar, vinbär, röd paprika, granatäpple, rabarber, rädisor.

    LÄS ÄVEN: Så minskar du på saltet – 4 smarta tips

    Vit

    Bleka grönsaker och frukter är vita på grund av färgpigmentet anthoxanthin som innehåller ämnen som skyddar mot cancer. Vita grönsaker innehåller också ämnen som anses motverka åderförkalkning, minska kolesterolhalten och skydda mot för tidigt åldrande.

    Det ska du äta: Blomkål, vitkål, vitlök, palsternacka, persiljerot, potatis, ingefära, champinjon, pepparrot.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!