• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Trött på kött? Så funkar alternativen

    Vill du minska ditt köttätande? Ett sätt är att ersätta köttfärs och köttbullar med vegetariska kusiner. Här är alternativen och hur du använder dem.

    Trött på kött? Så funkar alternativen

    Nu när vi återgår till vardagsrutinerna efter sommaren kan det vara läge för nya vanor. Ett sätt att minska på köttätandet utan stora uppoffringar är att förändra vår allra mest populära vardagsrätt; spagetti med köttfärssås.
    Ett första enkelt steg är att minska mängden köttfärs och istället dryga ut med till exempel kokta bönor, riven morot, hackad svamp eller strimlad vitkål. Nästa steg är att byta köttfärsen mot vegetarisk färs.

    Ökad efterfrågan

    Tack vare den ökade efterfrågan på vegetarisk mat finns en rad nya färsalternativ, det är bara att välja, vraka och smaka.  Quorn är kanske det mest kända köttfärsalternativet. Det görs av svampprotein som odlas i ståltankar. Eftersom äggvita används som bindemedel i quorn är det inte helt vegetariskt och passar inte för veganer. Själva smaken är neutral, och quornfärs ser ut som köttfärs och används på samma sätt till köttfärssås, lasagne eller tacos.
    Ett annat alternativ är sojaprotein, som görs av sojabönor. Sojafärs finns i många olika varianter och varumärken, både kyld, fryst och frystorkad. Färsen finns både som helt "ren" med sojaprotein som enda ingrediens och med tillsatser som ägg, konsistensgivare, smakämnen, kryddor och salt.
    Eftersom de redan är tillagade behöver soja- och quornfärs inte stekas lika länge som köttfärs, utan ska mest få värme och smak. Quornfärs behöver egentligen inte stekas alls utan kan värmas upp och puttra med i tomatsåsen i 10–15 minuter till färssås.

    Väldigt liten skillnad

    Eftersom grundsmaken på de vegetariska färsalternativen oftast är mycket neutral, är det lök och kryddor som ger smak. Just i en rätt som köttfärssås, där det handlar om att koka ihop färs med tomat och lök, är skillnaden väldigt liten i smak och konsistens jämfört med färs av kött.
    Köttbullar kommer på tionde plats bland svenskarnas vardagsrätter och den som vill byta köttbullarna mot vegetariska varianter hittar färdigstekta alternativ av både quorn och soja. Eller varför inte satsa på Mellanösterns motsvarighet till köttbullar; falafel?
    Falafel görs av kik­ärtor och bullarna kryddas med lök och spiskummin. Det finns flera olika fabrikat i ­butikerna, men falafel är ­också relativt enkelt att laga själv.

    Saltade biffar

    Bland bullar och biffar finns förutom soja och quorn också en rad goda grönsaksalternativ som rödbetsbiff, champinjonbiff och jordnötsbiff med kikärtor. Grönsaksbiffar är inte heller svårt att laga från grunden, men till en snabb vardagsmiddag spar det tid att köpa hem färdiga. Grönsaksbiffarna försöker inte likna köttfärs. Här är det istället de olika grönsakerna som ger biffarna karaktär. Ofta tillsätts också till exempel bönor, ost ­eller nötter för att höja ­näringsinnehåll eller smak.
    För att lyfta smaken tillsätts också en hel del salt i den här sortens produkter, så tänk på att inte salta extra vid tillagningen och skippa gärna saltet i potatis- eller pastavattnet.
    Priserna varierar mycket beroende på specialpriser, förpackningsstorlek och om produkten innehåller dyra råvaror som till exempel pinjenötter. Kilopriset kan variera mellan 60 kronor för fryst sojafärs till specialpris och 199 kronor för kyld champinjonburgare med parmesanost och pinjekärnor i två-pack.

    Recepttips: Falafel med bulgursallad >>

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!