Sanna Nielsen: ”Detta är mitt livs drömroll”

Storslagna dansnummer, 16 klädbyten med kostymer av Camilla Thulin och förstås – Sanna Nielsen i huvudrollen. Musikalen ”Funny girl” har återvänt till Malmö opera.

Tillbaka på Malmö opera, hur är det?

– Helt fantastiskt. Vi spelade ju med publikrestriktioner under pandemin. Då fick det vara max femtio personer i publiken. När maxantalet gick ner till åtta personer lade vi ner. Det här är ju mitt livs drömroll, så jag har tjatat på Malmö opera: ”Snälla, kan vi inte sätta upp den igen?” Jag vill ju att så många som möjligt ska få chans att se den. Nu hade de en lucka, och det passade dessutom i min kalender. Jag är så glad! 

Det här är Sanna Nielsen

Ålder: 38 år. 
Familj: Sambon Joakim och sonen Gibson. 
Bor: I en villa utanför Stockholm. 
Gör: Sångerska och programledare. 
Aktuell: I ”Funny girl” på Malmö opera.

Du spelar Broadwaystjärnan Fanny Brice, berätta om henne

– Hon var en sådan stjärna. Eller det tyckte hon själv åtminstone, men det var ingen annan som såg henne som det. Jag ser Barbra Streisands rolltolkning framför mig: långa, skrangliga ben och den karakteristiska näsan. Eftersom jag själv alltid känt mig lite för lång har jag identifierat mig med Fanny Brice. Hon var lite fel, hon såg inte riktigt ut som en typisk stjärna. Men hon kämpade på och gick sin egen väg. Vilken cool kvinna. 

Skådespelarna Barbara Streisand och Omar Shariff i filmversionen av Funny Girl.
Barbra Streisand och Omar Shariff i filmversionen.

Sanna Nielsen spelar med Marianne Mörck och Ann-Louise Hanson

Det låter som en givande roll. 

– Verkligen. Det är så bra låtar också: ”If a girl isn’t pretty”, ”Overture”, ”I’m the greatest star”. Musiken är fantastisk. Men det är en krävande roll, jag är på scenen i princip hela tiden. Jag tror att jag sjunger 16 låtar, så det är en egokick.  

Ensemblen är ett riktigt dreamteam, du spelar med både Marianne Mörck och Ann-Louise Hanson. 

– O ja. Det är otroligt mäktigt att få jobba med en ensemble. Att allt inte hänger på mig, utan att få jobba fram en produktion tillsammans med andra. 

Och Camilla Thulin har skapat scenkostymen.

– Det är mycket hattar, färg och elegans – en helt otrolig scenkostym. Tänk Broadway och tänk tiden runt första världskriget. Jag tror att jag har 16 klädbyten, ett inför varje ny låt. Jag byter till och med om på scen, bakom en skärm, så det är snabba klädbyten.  

Sanna Nielson om Allsång på Skansen och livet med barn

I somras gjorde du din sista säsong som programledare för ”Allsång på Skansen”, hur känns det nu?

– Å Gud, jag får nästan återkomma till den frågan i sommar. Jag vet att jag kommer att sakna Allsången. Men det var dags att gå vidare och att lämna över stafettpinnen. Pernilla Wahlgren kommer att göra det så bra. 

För ett år sedan blev du mamma också, hur har ni det?

– Fantastiskt. Jag är så tacksam att jag får vara mamma till Gibson. Det är en otroligt busig, men också kramig, liten ettåring. Jag har knappt insett att jag har blivit mamma, och han har hunnit fylla ett år, kan gå, säga mamma och pappa. Han är redan en kompetent liten person, det är inte klokt vad tiden går

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top