• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 10 tips hur du väljer rätt hantverkare

    När svenska konsumenter klagar är det hantverkare som toppar listan. Här är experternas bästa tips för att undvika de vanligaste fällorna.

    Hantverkare
    Se till att skriva ett avtal som tar upp arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och priset. Lägg även till eventuella tilläggsarbeten som kan uppstå i avtalet. Foto: Lena Granfelt/Johnér

    Varje år klagar minst 10 000 svenskar på en hantverkstjänst hos de kommunala konsumentvägledarna.
    – Klagomålen handlar oftast om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt man trodde var bestämt, säger Mari Gremlin, jurist på Konsumentverket.
    För att undvika problem med hantverkaren är Konsumentverkets främsta råd att skriva ett avtal. Det ska ta upp arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och priset. Det är också bra att avtala om tilläggsarb–eten som kan uppstå, sådana jobb man inte räknade med från början.
    – Ett skriftligt avtal minskar risken för missförstånd, och det blir lättare för dig att få rätt om du blir missnöjd och gör en rek­lamation, säger Mari Gremlin. Själv anlitade jag en kompis för ett hantverkarjobb och insåg att avtalet var nödvändigt också för att komma ihåg alla detaljer man enats om.

    Pratar olika språk
    Det är bra att få med något om kvaliteten på jobbet i avtalet, tycker Mari Gremlin. Har du beställt en likadan veranda som grannen har kan du till exempel bifoga ett foto.
    En vanlig anledning till tvister är att hantverkaren och kunden inte pratat samma språk.
    – Gå igenom avtalet tillsammans, punkt för punkt, och våga ställa "dumma frågor". Hantverkaren har kanske sagt att jobbet tar en vecka, och du räknar på det. Men sedan visar det sig att han menat en veckas jobb för två eller tre personer – och priset blir det dubbla eller tredubbla mot vad du tänkt dig.

    Fler tvister
    Första halvåret 2012 vände sig 825 svenskar till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, för att få hjälp att lösa tvisten med hantverkaren.
    – Det är en ökning jämfört med samma period året innan, berättar Helen Eriksson, kommunikatör på Arn.
    En av de drabbade var en kvinna i Borlänge som hade beställt ett nytt, vitt kök för cirka 70 000 kronor i september 2011. Köket skulle stå färdigt lagom till jul, lovade företaget. Men  ritningarna stämde inte, köket var spegelvänt, kylskåpet och annat försenat.
    Kvinnan vände sig i våras till Arn som nyligen beslutade att företaget ska betala 45 000 kronor i skadestånd till kvinnan.
    "Ett år efter beställningen är köket fortfarande inte färdigt. Vissa skåp går inte att öppna och kylskåpet kan bara öppnas till hälften, då det är för stort och placerats för nära ugnen", skriver Arn i sitt beslut.
    En annan drabbad var en man i Kalmar som lät ett rör-företag byta en golvbrunn – men rörmokaren skadade samtidigt en bredbandskabel. Dessutom sprack målningen i taket i lägenheten under.
    Företaget bör betala skadestånd till mannen, har Arn beslutat.

    Betala först när du är nöjd
    Juristen Mari Gremlin påpekar att man som kund inte ska betala slutsumman förrän man är nöjd.
    – Du har rätt att vänta med betalningen tills tvisten är löst.
    En kvinna i Farsta söder om Stockholm kom överens med ett företag om att de skulle ta bort svackorna i hennes trädgård och anlägga en ny gräsmatta – för 42 760 kronor.
    Men gräsmattan blev gropig och svajig – gammal och ny jord ihopblandad, skriver kvinnan i sin anmälan till Arn. Och hon fick fakturor för  totalt 75 506 kronor. I höstas vann hon tvisten i Arn.
    Men gör då företagen som Arn beslutar?
    – I 61 procent av fallen förra året när det gäller bostadärenden, berättar Helen Eriksson på Arn.
    Fyra av tio hantverkare struntade alltså i att följa Arn:s beslut – och riskerar att hamna på Råd & Röns "Svarta listan".

    Kolla företaget innan
    Thomas Dahlberg, vd för Plåtslageriernas riksförbund:
    – Det handlar om oseriösa företag som lägger ner verksamheten, seglar vidare och startar nytt. Kolla att företaget är med i en branschorganisation innan du anlitar det, är Thomas Dahlbergs råd.

    Tio tips när du anlitar hantverkare

    1 Vänd dig till flera hantverkare och be om skriftliga offerter, men kolla noga. En del lämnar pris för hela arbetet – andra tar inte med allt och kan lämna en offert som verkar billigare. Fråga om det tillkommer något. Och kontrollera att momsen är medräknad.
    2 Skriv alltid avtal med tydlig information om priset, arbetets innehåll och omfattning och hur lång tid arbetet ska ta. Och vad som gäller för eventuella tilläggsarbeten.
    3 "Det här fixar vi!" säger hant-verkaren. Glöm inte att fråga om det kostar extra och om detta "fix" påverkar tidsplanen!
    4 Kolla att hantverkaren har F-skattsedel, då ansvarar han/hon själv för att betala skatter och sociala av-
    gifter. Anlitar du en hantverkare med A-skattsedel är de delarna ditt ansvar.
    5 Kontrollera att hantverkaren har allrisk- och ansvarsförsäkring. Se till att du står som medförsäkrad på allriskförsäkringen. Kontakta även ditt försäkringsbolag och ta reda på vilka krav de har på hantverkaren för att din försäkring ska gälla.
    6 Fråga om hantverkaren är behörig, auktoriserad eller certifierad och be att få se intyg. Detta gäller särskilt för el- och VVS-arbeten.
    7 Kontakta Kronofogden för att ta reda på om företaget har skulder och om det gått i konkurs tidigare. Du behöver hantverkarens person- eller organisationsnummer.
    8 Kolla att hantverkaren inte finns med på Råd & Röns "Svarta listan" med företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut vid tvister.
    9 Gör upp i förväg vem som står för material, el, resor och städning.
    10 Tips: Konsumentverket har tagit fram en broschyr med goda råd och avtalsformulär:
    www.konsumentverket.se

    Av Victoria Lagercrantz

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!