• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Få korn på de nya grynen

    Quinoa, bulgur och matvete, lägg dem på minnet. De är nämligen mycket nyttigare än ris. Vi guidar dig till sju sorter.

    Få korn på de nya grynen
    Foto: Erik Hedman

    Rishyllan är sig inte lik med alla nya fröer, gryn och korn. Mathavre, quinoa, kornris och kamutvete är bara några. Behövs de? Ja, de är nyttiga alternativ till det vanliga vita riset, som är väldigt näringsfattigt och i stort sett inte innehåller några kostfibrer alls.
    – Fibren i de nya kornen ger så mycket mervärde, säger Viveca Annell, Icakurirens dietist. De ger mättnad och arbete för tarmen. Vissa, som matkorn och mathavre, ger också jämnare blodsockerkurva och näring för bakterierna i tjocktarmen.

     

    Dessutom har forskning sett ett samband mellan ett högt intag av kostfibrer och mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Speciellt bra är den kostfiber som heter betaglukaner och har förmågan att hålla nere kolesterolet. Finns mycket i våra traditionella sädesslag korn och havre.
    Tidigare var den som ville äta de hela kornen tvungen att inrikta sig på blötläggning och långkok. Så är det inte längre. Modern ångpreparering har kortat koktiderna så att kornen är fullt möjliga att tillaga när man kommer hem från jobbet. Kolla efter matvete, mathavre, kornris och matkorn.
    – De är speciellt bra för den som inte gillar gröt, säger Viveca Annell. Nu kan man lätt komma åt alla nyttigheter i havre. Gott är det också. Korn är ännu mer mångsidigt, till exempel kan man göra en väldigt god kornotto.
    Överhuvudtaget kan det löna sig att kolla koktiderna. Bulgur tillagas olika beroende på grovhet och snabbquinoa är en nyhet, där det redan lättkokade fröet bara tar fem minuter. Dessutom har det kommit fullkornssorter.
    – Jag tycker inte heller att man ska glömma råriset, säger Viveca Annell. Där finns alla näringsämnen som sitter i skalet kvar. Nu finns det också parboiled ris med kortare koktid, som ger mer näring än ett vanligt vitt ris.

     

    Vildrissorterna är också nyttiga. Aningen dyra kanske, men de ger en explosion av färg och form på tallriken.
    Våga testa dig fram! En värld av smaker väntar. 

     

    Läs mer om 7 nyttiga korn

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!