Matsmart del 2 - Ta makten över matresterna

Sluta slänga mat så sparar du tusentals kronor och får ett renare samvete. Vi hjälper dig att göra en omstart av kyl, frys och gamla (o)vanor.

Mindre mat och lättare att hitta.
EFTER: Mindre mat och lättare att hitta. Vid rensningen åkte allt som inte behöver vara i kyla ut. Kvar finns bara det nödvändigaste. Nu blir inget bortglömt. Foto: Theresia Köhlin

Så här gör du:

Steg 1: Gör en inventering av kylskåp och frys. Urstädningen och avfrostningen tar en stund men är väl investerad tid. Bestäm vad som ska finnas var en gång för alla.
Märk hyllorna och gör gärna en lista på vad som finns kvar i frysen när utrensningen är klar. Skriv upp vad som bör ätas upp inom den närmaste framtiden.

Steg 2: Handla smart. Planera veckans måltider och skriv inköpslista innan du går till affären. Undvik impulsköp – håll dig till listan. Håll dig borta från stormarknader om du bara ska ha lite mjölk och bröd. Annars är risken stor att du fyller den gigantiska vagnen med mat du inte behöver.
Undvik flerpack. Då minimerar du risken för att maten blir gammal. Kolla jämförpriset, ofta tjänar man bara några få kronor på att köpa två i stället för en.
Ha inte för stora ambitioner. Köp inte ny sorts mat om du inte har tid eller kunskap att laga den.
Undvik framför allt storpack och käcka erbjudanden som "Köp tre och få en på köpet".

Steg 3: Glöm bäst-före-datum. Strunta i datumet och lukta och smaka i stället. Visste du att 57 procent av allt som slängs har ett bäst föredatum som gått ut? Till exempel håller creme fraiche flera veckor efter att datumet gått ut, särskilt om förpackningen är obruten. Ska den dessutom kokas upp är risken för matförgiftningen obefintlig.
Men det finns mat som absolut ska ätas upp i tid, helst före sista förbrukningsdag: kyckling, kött (framför allt köttfärs) och fisk.

Steg 4: Ta tempen. Många kylskåp är alldeles för varma. Lägg in en vanlig rumstermometer på mjölkhyllan. +4 grader är lagom. Då förlänger du livet på varor med bäst-före-datum med flera dagar.

Steg 5: Ställ in maten. Låt inte frukosten stå framme i timmar i väntan på att sjusovande tonåringar ska äta. Sätt en maxtid på 15 minuter, då håller sig maten fräsch. (Låt inte maten stå framme alls på sommaren!)

Steg 6: Spara inte för länge. 61 procent av all mat som slängs beror på att den mist sin kvalitet. Botas enklast med bättre planering.

Steg 7: Ta vara på resterna. 35 procent av all mat som slängs är mat som blev över efter måltiden. Boka dejt med resterna så att de inte glöms bort. (Nästa vecka får du recept.)

Steg 8: Kyl ner. Det är viktigt att snabbt kyla ned lagad mat som ska sparas för att undvika att bakterierna frodas. Ett tips är att ställa kastruller och ugnsformar i kallt vatten i diskhon, gärna med några kylklampar. Ställ aldrig in varm mat i kylskåpet, då stiger temperaturen i hela kylen och annan mat kan bli förstörd. Viss mat är extra känslig, som ris och spenat. Spenat kan innehålla bakterier som bildar sporer. Bakerierna dör vid tillagning men sporerna överlever och kan omvandlas till nitrit som kan vara skadligt för små barn eftersom de är mer känsliga.

9: Frys in och tina i micron eller direkt i grytan. Frys grädden eller tomatkrosset direkt i tetran. I stället för att öppna en helt ny förpacknig är det bara att vittja frysen och tina grädden i micron eller tomatkrosset direkt i stekpannan.

 

Tipsa mig! Är du redan matsmart? Tipsa oss om hur du undviker att maten hamnar i soporna. Vi vill veta hur du planerar, handlar eller lagar. Mejla mig på kersti.bystrom@formapg.se