Här går flyktingar kurs i sex och samlevnad

Flyktingarna Hossein Jafari och Hashim Hosseini blir undervisade i den svenska synen på relationer och sex. Ett känsligt ämne, och svårt. Vissa kurskamrater har knappt umgåtts med det motsatta könet tidigare.

Hur vet du om en tjej som flörtar vill ha sex?

Få tonårskillar kan diskutera den saken utan att fnissa åtminstone litegrann. Hossein Jafari och Hashim Hosseini är inga undantag. De är asylsökande afghanska flyktingpojkar som befinner sig i ett klassrum i Nässjö för att få undervisning om kulturella koder och synen på sex i det svenska samhället, om jämlikhet och vilka lagar och normer som gäller. 

– I Afghanistan och Iran, där jag växte upp, är det omöjligt att bara gå fram och prata med en tjej man skulle vilja lära känna. Sådant kan leda till stora problem och bråk med flickans familj. Hennes bröder och släktingar skulle kunna misshandla eller till och med våldta en, säger Hashim Hosseini som av den anledningen aldrig umgåtts med jämnåriga tjejer eller det motsatta könet i sitt hemland, åtminstone inte utanför familjen.

För dem har Sverige blivit något av en kulturchock. I det patriarkala samhälle de kommer ifrån är sträng åtskillnad mellan könen centralt för bevarandet av familjens heder. Att för första gången uppleva hur tjejer och killar pratar otvunget, håller varandra i händerna och till och med pussas offentligt var “jättekonstigt”, förklarar Hashim.

– Men bra!

Att närma sig flickor törs de fortfarande inte:

– Det är vi för blyga för, förklarar Hossein Jafari.

– Vi kan inte språket tillräckligt bra, det skulle inte gå att förmedla det vi vill säga. Vi är rädda att göra oss till åtlöje, förklarar han.

 

Oro i många länder

Allt sedan massövergreppen i Köln på nyårsnatten, då grupper av män ofredade, rånade och våldtog hundratals kvinnor, har det funnits en uttalad oro i flera europeiska länder över att en chauvinistisk kvinno-syn bland vissa nyanlända immigranter kan leda till problem. 

I Belgien finns planer på obligatorisk sexualundervisning för alla asyl-sökande från och med nästa år, och i Tyskland har regeringen ändrat fokus från språkundervisning till kulturella värderingar i landets integrationsprogram.

Efter en rad överfallsvåldtäkter i Stavanger 2012, inledde företaget Hero Norge (som driver 40 procent av Norges asyl-boenden) en skräddarsydd utbildning för nyanlända under rubriken Tillsammans för säkerhet. Det fanns uppgifter om kopplingar mellan våldtäkterna och nyanlända i området.

Samma utbildning ges nu av Heros svenska gren i bland annat Nässjö, även om man från ansvarigt kommunalt håll valt att tona ner kopplingen till sexuellt våld och ordet “säkerhet” i rubriken. Allt för att inte stigmatisera de cirka 60 ensamkommande flyktingungdomar i Nässjö som fått erbjudande att delta. 

Enligt Torbjörn Trädgårdh, biträdande rektor på kommunala Nässjöakademin där utbildningen bedrivs, hade debatten kring Kölnhändelserna och rapporter om övergrepp på svenska musikfestivaler ingenting med beslutet att köpa in kurserna att göra.

– Den bakgrunden var helt oviktig för oss. Sexualitet och våld är en aspekt i utbildningen, men ingen huvudfråga. Jag ser det mer som en kick off på en arbetsplats, där man diskuterar hur man uppför sig, vad som är okej att säga och hur vi kan lösa konflikter. Kort sagt hur vi vill ha det tillsammans, säger han.

 

Nytt med jämlikhet

I klassrummet visar kurs-ledaren Oumie Njai en bild på en dammsugare.

– I Afghanistan och Iran är det bara kvinnor som dammsuger, konstaterar Hashim Jafari.

Nästa bild visar en man iklädd högt skuren baddräkt, av den typ som kvinnor brukar bära. Pojkarna ler osäkert. Bland det som var svårast att förstå i början var att kvinnor och män ser så likadana ut i Sverige, i nästan likadana kläder. Men det här med baddräkten var något nytt.

– Varför har han på sig den?

Oumie säger:

– Här kommer vi in på normer. Vi tänker kanske “Oj, vad konstigt!” Men i Sverige är det inte förbjudet för män att bära sådana baddräkter. 

Ja, i Sverige har en kvinna till och med rätt att gå omkring helt naken ute på stan, förklarar hon med en viss överdrift, utan att någon för den skull har rätt att ta på henne. Inte heller behöver ett flörtigt beteende från en lättklädd och kanske berusad kvinna innebära att hon vill ha sex, berättar Oumie Njai. 

– Vi tar upp detta idag, för er egen skull, så att ni inte ska hamna i obehagliga situationer. Det är väldigt viktigt med kommunikation. Fråga hellre en gång för mycket än en för lite. Ett nej är ett nej, det är jätte-viktigt att komma ihåg. Annars kan man hamna i fängelse, säger hon.

Det här är saker som Hashim och Hossein aldrig har pratat om förut. Någon sexualundervisning förekom inte där de växte upp. 

– Nej, inte alls. Så i början var detta svårt och lite pinsamt att tala om, säger Hossein.

Det är av den anledningen kursen hålls i ett vittnes-perspektiv, där deltagarna får ta ställning till vad andra säger och gör. På så sätt slipper de lämna ut sig själva så mycket. 

– Det går bättre och bättre. Jag tycker det är jättebra att vi blir medvetna om svensk kultur och hur folk tänker och känner här, säger Hashim.

 

Svårt att undervisa

Att lära ut normer och värderingar kan vara knepigt. Särskilt när samhället inte kan enas om vilka värderingar det vill stå för. Under årets integrationsdebatt menade åtskilliga debattörer att det inte finns några specifikt svenska värderingar. Jämlikhet och icke-våld är väl snarast universella värden som delas av humanister över hela världen? Och hur rimmar Sveriges omtalade jämställdhet och respekt för kvinnor med alla annonser med avklädda tjejer?

– Det där är jättesvårt, säger Oumie Njai.

Mer solklart blir det när det kommer till skolaga. Inför killarna slår hon fast att sådan är strängt förbjuden i Sverige. Hashim berättar hur hans lärare i Iran hotade att köra en vass passare i ögonen på elever som missat hemläxan. 

Charbel Gabro, föreläsare och utbildnings-koordinator på Hero, berättar att vissa asyl-sökande ifrågasatt varför just de anses behöva utbildning i sex, samlevnad och hur man beter sig i stort. Våldtäkter och sexuella övergrepp sker ju överallt, i alla tider och kulturer. Även bland etniska svenskar, till exempel.

– Att diskutera kärlek är inga problem, men när det kommer till sex kan det hända att somliga får en känsla av att bli uppläxade och utpekade som potentiella förövare. 

Men tar man det bara steg för steg, lär känna varandra och bygger förtroende brukar de negativa känslorna gå över. 

– Det handlar om att undanröja missförstånd, hitta verktygen till ett bättre liv och bättre förstå koderna till hur man bygger relationer och vänskap i Sverige. 

– En del män som kommer hit kan ha förutfattade meningar om svenska och europeiska kvinnor, till exempel, och förstår kanske inte riktigt att en blick eller ett leende varken behöver betyda intresse eller en inbjudan till sex. 

– Efteråt säger många att hela deras syn på Sverige förändras tack vare kurserna, att de blivit enormt stärkta bara av att ha fått någon att prata sex och relationer med, kanske för första gången i livet.

Det är oklart i vilken utsträckning den europeiska oron för sexövergrepp med kopplingar till nyanlända har förankring i verkligheten. Några lika stora massövergrepp som de i Köln har inte inträffat. Enligt tysk polis stod asylsökande gärningsmän för 3,6 procent av de sexövergrepp som rapporterades 2015, skriver tidningen Economist. Av sammanlagt 36 anmälningar om sexuellt ofredande på musikfestivalen We are Sthlm under 2014 och 2015 gick enbart ett fall vidare till åtal, enligt en granskning av Expressen. 

Gärningsmannen, en 15-årig pojke född i Sverige, dömdes mot sitt nekande till ungdomsvård. Mörkertalet för sexuella ofredanden på festivaler anses stort. 

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top