Bakom den trevliga forskningsresultatet ligger universitetet i Hiroshima. Under sina studier har forskarna där sett att människor som tittar på söta djur blir mer koncentrerade och höjer sin uppfattningsförmåga, skriver psychologicalscience.org.
Testet leddes av Hiroshi Nittono, som kom fram till resultatet genom att låta sina studenter spela ett spel (plocka ut plastkroppsdelar ur en kropp med en pincett).
Han delade in dem i två grupper, där den ena gruppen fick titta på gulliga kattungar och valpar i pausen till en andra omgång. Den andra gruppen fick se bilder på vuxna djur. Resultatet visade att gruppen som sett bilder på djurungar blev bättre på spelet, då de utförde uppgifterna långsammare och mer koncentrerat, skriver psychologicalscience.org.
Hiroshi Nittono tog forskningen vidare och testade sina studenter genom att be dem urskilja hastigt förbiflimrande bilder. Även här fick en hälften av testgruppen titta på djurbilder och resultatet blev att dessa klarade uppgiften bättre.
Hiroshi Nittonos teorier om resultatet utgår från den forskning som visat att vi människor tycker att barnsliga former är gulliga. Vi är helt enkelt betingade att bry oss om småbarn med sina oproportionerligt stora huvuden och stora ögon. Detta är naturens sätt att få oss att ta hand om och fokusera på våra barn. Kattungar och valpar delar denna barnsliga form med oss människor och bidrar därför till att göra gör oss mer fokuserade.
Frågan är nu vilken arbetsplats som blir först med att införa Youtube-pauser. Kolla in den här filmen här nere med en kattunge och en igelkott, den har mer än 19 miljoner visningar. Tänk så mycket jobb som blivit gjort på ett bra sätt.