• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Soja, havre eller ko – Så väljer du rätt mjölk!

    För veganer och de som inte tål eller gillar vanlig mjölk finns många växtbaserade drycker att välja mellan. Men vilken är nyttigast? Dietisten Karin Magnusson hjälper oss att välja.

    Soja, havre eller ko – Så väljer du rätt mjölk!

    Mandeldryck

    Proteinhalten är låg men mandeldryck innehåller bra fettsyror, mineraler och fibrer. Eftersom drycken bara innehåller ett par procent mandel får man dock inte i sig så mycket av nyttigheterna.

    Innehåll per deciliter: ­Kol­hydrater 0,1–2,8 gram, ­protein 0,5 gram, fett 0,1 gram, kalorier 15.

    Kommentar: Inte det bästa ur miljösynpunkt då det går åt massor med vatten för att odla mandlar.

     

    Risdryck

    Har ganska mycket snabba kolhydrater vilket gör att blodsockret åker upp och ner. Lite protein. Innehåller ofta stabiliseringsmedel för konsistensens skull.

    Innehåll: Kolhydrater 7 gram, protein 0,1 gram, fett 1 gram, kalorier 50.

    Kommentar: Livsmedelsverket avråder från att ge risdryck till barn under 6 år på grund av risken att få i sig för stora mängder arsenik.

     

    Havredryck

    Innehåller betaglukaner, en sorts fibrer som sänker blodsockret, samt mer B6-vitamin än komjölk. Däremot innehåller det mindre protein än komjölk samt en hel del snabba kolhydrater.

    Innehåll: Kolhydrater 6,5 gram, protein 1 gram, fett 1,5 gram, kalorier 45.

    Kommentar: Passar den som vill få i sig nyttiga fibrer och samtidigt gynna svenskt och närproducerat.

    Välj en dryck utan tillsatt socker som är berikad med vitamin D. Om den är berikad med vitamin B12 är det bra för veganer, säger dietist Karin Magnusson.
    Foto: Privat

    Kokosdryck

    Numera finns kokosdryck som liknar vanlig mjölk i konsistensen. Den innehåller stabiliseringsämnen och inte särskilt mycket kolhydrater eller protein.

    Innehåll: Kolhydrater 3 gram, protein 1,8 gram, fett 2–18 gram, kalorier 30–190.

    Kommentar: Har ett särskilt mättat fett som en del anser är skadligt, andra inte.

     

    Komjölk

    Näringsmässigt en vinnare. Innehåller 18 av de 22 vitaminer och mineraler som kroppen behöver samt så kallat fullvärdigt protein. Dessutom mycket D-vitamin, riboflavin (en sorts B-vitamin), B12 och kalcium. Komjölk har också en bra fördelning mellan kol­hydrater och fett.

    Innehåll: Kolhydrater cirka 5 gram, protein 3,5 gram, fett 0,5–3,5 gram, kalorier 40–60.

    Kommentar: Passar den som tränar mycket, barn och unga.

     

    Sojadryck

    Innehåller mer fullvärdigt protein än havre- och nötdrycker och inte mycket kolhydrater. Näringsmässigt är sojadrycken något bättre än havremjölk eftersom den har bättre fördelning av kolhydrater och protein. Småbarn som är mjölkproteinallergiker avråds från att dricka sojadryck ­eftersom mjölkproteinallergiker kan utveckla sojaallergi.

    Innehåll: Kolhydrater 0,6–2,5 gram, protein 3–3,7 gram, fett cirka 2 gram, kalorier 30–40.

    Kommentar: Passar inte den som har magproblem som till exempel IBS. Inte bästa valet ur miljösynpunkt. Kan vara ­genmodifierad.

     

    Observera! Innehållet varierar mellan olika märken, uppgifterna här är därför bara cirkauppgifter.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!