Se upp för myterna om bonuskorten

Bonuskorten vill styra dig att vara lojal. Men trohet lönar sig sällan och poängjakten hetsar dig att handla mer. Rensa ut plastkorten och bli en rikare människa!

Här är bästa bonuskorten

Bonuspoäng kan verka generöst. Men de bästa korten från olika branscher visar att rabatten inte är särskilt hög.

En del kort ger heller inte bonus från första kronan. Bauhaus bonussystem till exempel går i gång först efter 5000 betalade kronor, Polarn o Pyrets, Stadiums och Intersports efter 2000 kronor.

Micro 10 procent
Cykelringen 10 procent
Polarn o Pyret 3–10 procent
Bauhaus 1–10 procent
Ford 6 procent
Stadium 2–6 procent
Intersport 2–6 procent
Opel 5 procent
Expert 1–5 procent
H & M 2,5 procent
OKQ8 2,5 procent
Lindex 2 procent
Åhléns 2 procent
Prisextra 2 procent
Shell 0,5–2 procent
Hemköp 0,5–2 procent
Coop 1 procent
Ica 1 procent
Siba 1 procent
Vi-butiker 1 procen

Plånboken fylls av bonuskort – från mataffären, klädkedjan, sportbutiken och byggvaruhuset. Medlemskapet i en kundklubb ska få dig att känna att ju mer du handlar, desto mer tjänar du.

Men håll dig kall till lockropen och se upp för myterna om korten:

”Att vara trogen lönar sig”
Vacker tanke, men så ser inte verkligheten ut. De futtiga hundralappar du tjänar på att handla i samma butikskedja skulle du tjäna in genom att kolla runt lite mer.

Ett kilo köttfärs till extrapris i Coop kan snabbt slå ut de troget intjänade 20-lappar i poäng du fått på Icakortet till ordinarie pris.

”Man får bra med bonus”
Knappast. Skulle du reagera på skylten: Rea 2 procent!? Ungefär där ligger rabatten. Och den gäller inte alltid från första kronan. Matkedjorna ger lägst bonus.

Prisextra sticker ut med två procent på allt du handlar och även Hemköp ger två bonusprocent men först efter 3000 kronor. Coop, Ica och Vi ger en procent.

Du måste alltså handla mat för 10 000 kronor för att få en ynka hundralapp i bonus.

Bäst bonus i jämförelsen ger Micro bilreservdelar med tio procent medan flera bilkort bjuder hälften. Bland klädföretagen toppar Polarn o Pyret med upp till tio procent.

”Det ger en slant tillbaka”
Inte i reda pengar. För det är ju inga fria pengar, utan du får dem i form av en check som bara kan användas till nya inköp i den affärskedjan.

Bonusen är ju också låst så du måste handla mycket för att nå upp till poängnivån, som ger dig en bonuscheck.

Checken är ofta tidsbegränsad, vilket styr dig att snart handla igen. På Coop förfaller dina poäng och du får börja om från noll om du inte köpt något på ett år.

”Kortet har bra erbjudanden”
Jodå, men det är inte säkert att det passar att handla just den klubbkvällen eller kampanjveckan som erbjudandet gäller.

Och 5 procents rabatt under en kväll, hur bra är det egentligen? En femma för varje hundralapp. Det är lätt att lockas att köpa saker man faktiskt inte behöver för att det verkar billigt.

”Ibland får man extra poäng”
Ja, kortföretagen pratar gärna poäng. För visst verkar det mer generöst med 1000 poäng extra än en tia, som poängen motsvarar.

Och dubbla poäng en vecka smäller högt, men är inte mycket värt om du inte storhandlar. Köper du för 300 kronor kan du då få 3 hela kronor i bonus i stället för 1:50!

”Kortet är gratis”
En del är det. Men de flesta kort bjuder bara första året på årsavgiften innan det börjar ticka pengar.

Med Åhléns klubbkort måste du handla för 2500 kronor för att slippa årsavgiften nästa år, så du pressas att shoppa dig upp till rätt summa under året.

”Det är skönt att slippa jaga extrapriser”
Visst, det är en fördel. Men kanske du inte behöver jaga runt på flera ställen, bara planera dina inköp, kolla jämförpriser i din butik och handla när det är läge. Har du bonuskort i flera affärer kan det förstås uppväga jakten på röda prislappar.

”Kort är i alla fall bättre än kuponger”
Javisst, men du blir sällan helt av med kupongtrasslet. Många kundklubbar har kupongerbjudanden bara för medlemmar.

Så du måste i alla fall komma ihåg att klippa ut dem, stoppa i plånboken – och ta fram dem i kassan.

”Procenten ger raka besked”
Inte säkert. Det kan finnas förbehåll för att få ut sin bonus. Hos Siba får bonusen bara användas till en tiondel av den nya varans pris och vissa bilkort godtar endast bonus för reservdelar och reparationer.

Cykelringen ger hela tio procent i bonus, fast tidigare fick man inte använda sin bonuscheck till mer än en femtedel av priset vid ett nytt köp och nu görs bonussystemet om.

”Man får bättre koll på inköpen”
Det borde vara sant. Det är i alla fall därför många drar sina kort i mataffären, visar en undersökning. Men vi konsumenter är sällan så rationella.

Eftersom vi ofta har kort i olika affärer och handlar vår mat på flera ställen – på lunchen, på väg från jobbet eller dagis – så är det inte helt lätt att ha överblick.

”Bonusen styr inte mina inköp”
Då är du ovanligt ståndaktig. Bonussystemen spelar på två grundläggande psykologiska mekanismer: habegäret och framför allt rädslan att gå miste om något.

Vi styrs till att vara trogna för att få den där lilla rabatten vi inte vill missa, trots att det skulle kunna vara billigare någon annanstans.

”Kortet är harmlöst”
Tror du, ja. Tvärtom är det lite si och så med integriteten. När du går med i en kundklubb säger du ja till att få reklam hem och försäljare över telefon.

För kunder gäller inte nixregistret. Butikskedjan har också rätt att kartlägga vad du köper för att kunna specialrikta sin reklam och för att planera sina inköp.

I själva verket ger du butiken unik information att använda i sin produktutveckling. Detta borde premieras bättre än med några ynka bonusprocent.

Av: Lotta Palmelius

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top