• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Ät dig lycklig – 9 livsmedel som boostar ditt humör

    Socker och vitt mjöl kan göra dig nedstämd, men visste du att godsaker som choklad, ostron och bär kan ha motsatt effekt?

    Ät dig lycklig – 9 livsmedel som boostar ditt humör
    Foto: Istock

    1. Banan

    Bananer är inte bara goda, de innehåller också tryptofan, en aminosyra som behövs för att tillverka serotonin, ett ämne som gör oss lugna och glada. 

    Foto: Istock

    2. Bär

    Bär som blåbär, hallon och jordgubbar innehåller ett ämne som liknar valproinsyra, ett läkemedel som används för att stabilisera humöret.

    Foto: Istock

    3. Quinoa

    Ett ämne som hittats i quinoa är antioxidanten quercetin som har visat sig ha antidepressiva egenskaper. 

    Foto: Istock

    4. Ostron

    Låga halter av zink, som det finns gott om i ostron, ska kunna motverka ångest och oro.

    Foto: Istock

    5. Choklad

    Choklad gör inte bara din hjärna yngre, den kan också hjälpa till att reducera stresshormonet kortisol i kroppen. 

    Foto: Istock

    6. Lax

    Lax är fullproppad med nyttiga fettsyror som omega-3, som höjer humöret och motverkar depressioner. 

    Foto: Istock

    7. Gurkmeja

    I kryddig gurkmeja gömmer sig bland annat antioxidanten kurkumin, som också kan både höja ditt humör och hålla deppigheten borta. 

    Foto: Istock

    8. Äpple

    Att äta mycket äpplen har en lugnande effekt, samtidigt som det ger dig mer energi och ökar din glädje.

    Foto: Istock

    9. Spenat

    Spenat innehåller folsyra, som kan lindra depression och dessutom minska trötthet.

    Foto: Istock

    Källor: Delish, CNNWiley, Journal of Proteome ResearchNutrition and Metabolic InsightsScience IllustratedBottom Line HealthScience Direct

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!