Dietisten svarar: "Vilka mellanmål är bra före träningen?"

Icakurirens dietist svarar på dina frågor om kost och näring.

Dietisten svarar: "Vilka mellanmål är bra före träningen?"
Foto: Istock

Anna Hamilton svarar på dina frågor om kost.

Välkommen att ställa frågor om kost och näring

Ställ dina frågor direkt till Icakurirens dietist Anna Hamilton här eller

"Fråga dietisten"
Icakuriren, 113 91 Stockholm.

Läs flera frågor och svar här.

 

Hur hjälper jag min dotter som är vegan?

Fråga Jag har en 16-årig dotter som blivit vegan. Hur ska hon få i sig tillräckligt med protein? Behöver hon något kosttillskott eller får hon i sig allt trots att hon
utesluter animaliskt ur kosten? 

Orolig mamma

Dietisten svarar Veganer får i sig det mesta via maten men behöver alltid ta tillskott av B12 och oftast D-vitamin, vilket även finns i vegetabilisk form, D2. Tillskott av omega 3 behövs inte då det förutom i fisk även finns i valnötter, kallpressad rapsolja och chiafrön. 

Proteiner är livsviktiga men inget problem så länge varje måltid innehåller något eller några proteinrika livsmedel som baljväxter, nötter, frön, och sojabaserade alternativ, till exempel sojafärs och tofu. Proteiner finns bland annat även i vete, råg, korn och havregryn. Extra fett från kallpressade oljor och blötlagda nötter är viktiga tillskott för att få i sig tillräckligt med fett och energi. 

För veganer är det generellt bra att ha vissa grundläggande kunskaper om var näringen i maten finns. Låna böcker och läs på, och upptäck den gröna världen! 

Vilka mellanmål är bra före träningen?

Fråga Min 15-årige son tränar två gånger i veckan och jag vill att han äter något före träningen för att orka. Problemet är att han går till idrottshallen direkt från skolan och sedan hänger där tills träningen börjar. I idrottshallens kafeteria finns bara kakor och godis. Kan du tipsa om något bra mellanmål som går att ha med sig i väskan hela dagen?

Mamma Maria

Dietisten svarar Precis som du skriver behöver han något mellan lunch och middag för att orka träna. Om du vill fixa det själv, så är nöt- och frukt-bollar bra, energirika mellanmål. Mixa blötlagda nötter med torkad frukt och forma som bollar med valfri smaksättning. Leta efter recept på nätet. Annars är smoothie med bas av yoghurt, bär, havregryn och banan som sedan mixas ett alternativ. Förvara i termos eller använd frysta bär och banan som håller kylan i några timmar. Keso med banan i plastlåda med kylfunktion fungerar för en del. Proteinpulver är lätt att ta med sig och kan blandas på plats – men här är behoven individuella. 

Ett alternativ är att flera föräldrar går ihop för att se om idrottshallen kan köpa in mjölk, keso och banan till försäljning. 

Vad bakar jag till en diabetiker?

Fråga Jag har en släkting i övre 60-årsåldern som lider av åldersdiabetes. Är det okej att laga en
speciell ostkaka åt honom? Jag byter ut vetemjölet mot mandel-mjöl och det vanliga sockret mot björksocker, även kallad xylitol.

Undrande

Dietisten svarar Det låter som ett spännande och bra förslag att göra om receptet något. Generellt sett bör man kika på vilken mängd det är från början. Handlar det om några få matskedar blir skillnaden liten per portion. 

Vetemjöl höjer blodsockret, varför det kan bytas till i detta fall mandelmjöl. Mandelmjöl innehåller en femtedel kolhyd-rater i jämförelse med vetemjöl men även dubbelt så mycket kalorier. 

Är det stora mängder socker i receptet kan man först prova att halvera mängden. Björk-socker, xylitol, påverkar blodsockret mindre än vanligt socker men tyvärr kan det ha en laxerande verkan, särskilt i större mängder.  

I andra bakverk kan man prova att byta ut vetemjöl mot fiberrikare alternativ som havre-kli. Bär är bra att dryga ut med, och kvarg kan ersätta en del av mjölken. 

Om din släkting kommer att äta hela kakan själv kan det vara idé att göra den i en mindre sats och form samt servera den med färska bär istället för sylt. Att välja sötsaker med omsorg och njuta av det goda, men i mindre mängder, är något som fungerar för en del.