Vad betyder de nya reglerna?

Jag har hört att det har kommit nya regler för hur företagen får marknadsföra kosttillskott och liknande produkter. Reglerna ska ha stramats upp och företagen...

Jag har hört att det har kommit nya regler för hur företagen får marknadsföra kosttillskott och liknande produkter. Reglerna ska ha stramats upp och företagen får idag inte säga speciellt mycket. Hur är det egentligen?

Apotekare Fredrik Hed svarar:

Det är helt rätt, i slutet av maj kom EU-kommissionen med nya regler om vad tillverkarna får säga om kosttillskott. Tanken är att du som konsument bättre ska kunna lita på att företagen marknadsför sina produkter utan att vilseleda eller fara med osanning om matens hälsopåverkan på förpackningstexter, i reklam eller på företagens webbsidor.

 

Bakgrunden är att försäljningen av kosttillskott mer än fördubblades under åren 2000-2008, troligen genom en väldigt aggressiv marknadsföring. Under lång tid har det också saknats en bra lagstiftning kring vad man får säga och många företag använder helt enkelt överdrivna påståenden om sina produkter. Man hävdar stora hälsofördelar som i många fall saknar vetenskapliga bevis.

 

I början av juni pratade jag med Anita Laser Reuterswärd som är specialist på näringslära på Livsmedelsverket i Uppsala. Hon berättade då att den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) under fyra år har granskat mer än 2 800 påståenden som branschen skulle vilja använda för att marknadsföra sina produkter. Det slutade med att EU-kommissionen i maj godkände 222 funktionella hälsopåståenden om livsmedel och kosttillskott – främst om vitaminer, mineraler, fettsyror och specifika fibrer, där det finns ett vetenskapligt stöd. Det betyder också att EFSA och EU-kommissionen gallrade bort 2 600 påståenden som inte längre är tillåtna att använda.

 

Nu måste produkterna hålla vad företagen lovar och det blir lättare för myndigheterna att kontrollera om ett hälsopåstående är vilseledande eller inte. De godkända påståendena i listan får bara användas precis som de är skrivna och inga egna tolkningar eller varianter får användas. Det betyder för det mesta att man bara får påstå att ett ämne bidrar till normal funktion. Det är till exempel inte tillåtet att säga att en produkt sänker blodtrycket eller kolesterolet, bara att den bidrar till en normal funktion.

 

Exempel på godkända påståenden är: “Antioxidanter bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress”, “Riboflavin (vitamin B2) bidrar till att bibehålla normal hud” och “Zink bidrar till att bibehålla normal synförmåga”.

 

Företagen har fram till och med den 14 december 2012 på sig att ändra produkternas märkning och marknadsföring. Efter den dagen får de inte längre använda några påståenden som inte finns med på den godkända listan.

Scroll to Top