Så här blev Gunnel fri från smärta – genom att lägga om kosten

Förut åt Gunnel Saric som "alla andra" och tänkte inte så noga på vad maten gjorde med kroppen. Att den kunde påverka inflammationer i kroppen var inget hon kände till. Men när Gunnel började äta annorlunda försvann smärtan.

Så här blev Gunnel fri från smärta – genom att lägga om kosten
Foto: Kristian Pohl, Istock

Gunnel Saric vet vad det innebär att ha enorma smärtor efter att i många år ha lidit av fibromyalgi, tarmsjukdomen ulcerös kolit och besvärliga inflammationer i finger-, hand- och knäleder. Och ovanpå det problem med sköldkörteln och svår trötthet. 

– När det var som värst och jag hade skov av ulcerös kolit fick jag morfin i dropp var tredje timme. 

Gunnel frågade läkarna varför hon hade drabbats av alla dessa besvär men de hade ingen förklaring. Deras lösning var att hon skulle ta starka mediciner och leva med de kroniska sjukdomarna livet ut. Hon vägrade acceptera läkarnas dom. 

Istället gick Gunnel till en näringsterapeut som rekommenderade en strikt diet nästan utan kolhydrater. I två år åt hon i stort sett bara ovanjordgrönsaker, fisk och ägg. Hon uteslöt frukt, rotfrukter, jäst, tillsatser, vinäger, socker, gluten, rött kött, alkohol och mjölkprodukter. 

– Det gick alldeles utmärkt att leva så. Jag upptäckte hur man kan använda exempelvis kryddor och olja som smaksättare. 

Utöver det började hon även ta tillskott av D-vitamin, krom, magnesium, selen och omega-3 för att komma i balans. Efter tre år var inflammationen i tarmen borta. Idag är hennes mage helt återställd, fibromyalgin i stort sett borta och hon känner knappt av artriten.

 – Mitt råd är att förändra kosten och satsa på antiinflammatorisk kost. Om det handlar om din hälsa är det ditt ansvar att göra det du kan för att må bra, och det är bara du som kan göra förändringen.

– Nu njuter jag av livet igen. Det hade jag aldrig trott att jag skulle kunna göra när det var som värst. 

Foto: Kristian Pohl

Läkaren Nisse Simonsson, som skrivit boken Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? (Brombergs) menar att fibromyalgi är en diffus inflammation där det gäller att så mycket som möjligt avlägsna sådant som är proinflammatoriskt. Han tycker därför att patienter ska prova att reducera sockret i sin diet, och äta ordentligt med omega-3 och ­D-vitamin, som båda är antiinflammatoriska. 

– Det är ju till skillnad från alla mediciner en helt ofarlig väg för många att prova, säger Nisse Simonsson i Facebook-gruppen Lev frisk längre.

Mat som får dig att må bättre

Fet fisk

Det finns många studier som visar att fet fisk är bra mot artros och ledvärk.

Spenat

Innehåller K-vitamin som stärker benmassan. Ska ha en positiv effekt när det ­gäller smärta i leder.

Avokado

Har en antiinflammatorisk effekt och kan på så sätt minska ledvärken.

Mycket C-vitamin

Paprika, broccoli, apelsin, kiwi, nypon, jordgubbar, ­blåbär och svarta vinbärinnehåller mycket C-vitamin och sägs ha en lindrande ­effekt vid ledvärk eftersom de bidrar till kollagenbildning.

Färsk ananas

Innehåller ämnet bromelain som minskar inflammation i kroppen. Studier har också gjorts som visar att det kan hjälpa att reducera smärta vid ledvärk.

C-vitaminrik mat sägs kunna lindra besvären vid ledvärk. Foto: Istock

Mat att undvika vid smärta

Allt som innehåller gluten: vete, havre, råg och korn

Annat korn, som ris

Rött kött

Socker 

Torkad frukt

Transfetter, solrosolja, majsolja, vindruvskärnolja (omega-6-oljor)

Färgämnen och ­smakförstärkare

Vinäger

Kaffe och svart te

Alkohol