• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Enkla övningar som förbättrar din hållning

    Hållningen blir lätt sämre med åren. Axlarna faller framåt och ryggen blir kutig. Speciellt drabbade är de som sitter mycket och jobbar framför datorn. Men rätt träning kan motverka detta. Genom att stärka musklerna på baksidan och stretcha ut dem på framsidan av kroppen kommer vi en lång bit på väg. 

    L – rotationer

    Fäll dig framåt med rak rygg och lyft armbågarna rakt ut. Rotera upp hantlarna så högt du kan. Det är bara underarmarna som ska röra sig. Rotera tillbaka och sänk armarna. Kör med hantlar, vattenfyllda petflaskor eller utan vikt. Gör 10 repetitioner

     

    Simtag

    Ligg på mage och lyft upp bröstet så lång du kan. Dra armbågarna bakåt så att du kniper ihop skulderbladen. Gör du ett så stort simtag du kan. Gör 10 repetitioner.



    Nål och tråd

    Stå på alla fyra. Lyft upp ena handen och rotera så den kommer upp mot taket. (Nål) Sänk sedan armen och trä in den under bröstet. Sträva efter att kunna lägga örat i golvet. (Tråd) Kör 5 gånger per arm.

     

    Wall slide

    Ställ dig mot en vägg så att ländrygg, bröstrygg och bakhuvud tar i väggen. Sätt i armbågar och handrygg i väggen och försök nu att sträcka armarna ovanför huvudet utan att tappa väggkontakten. Gör 6–10 repetitioner.

     

    Stretch bröst

    Böj armbågen i 90 grader och sätt den mot en dörrkarm eller vägg. Armbågen ska vara lite högre än din axel. Kliv fram med benet närmast väggen, så att armbågen hamnar så lite bakom dig och det stretchar i bröst och framsida axel. Håll 1 min per arm.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!