227 passagerare och 12 besättningsmän dog när Malaysia Airlines Flight 370 störtade i Stilla Havet den 8 mars 2014. Eller vad det nu var som egentligen hände.
Försvunna Malaysia Airlines Flight 370
En teori är att MH370, som var av modellen Boeing 777, sprängdes i luften av terrorister som bordat med stulna pass.
Andra menar att det sköts ner av ett främmande stridsflyg, alternativt prejades ur sin tänkta rutt och tvingades landa i en främmande stat, förslagsvis Nordkorea.
Eller rent av kapades av utomjordningar …
Men en Boeing 777-200ER mäter 64 meter från nos till stjärt, har en vingbredd på 61 meter och väger fullastad närmare 250 000 kilo. Inget man trollar bort i en handvändning, alltså.
Radion stängdes på MH370
Trots att uppskattningsvis 100 miljoner dollar lagts ner på att lösa mysteriet med MH370, har ännu inga säkra spår hittats.
Vad man vet är att planet lyfte från Kuala Lumpur i Malaysia, klockan 00.42 den 8 mars 2014, sju minuter efter planerad tid, för att flyga till Beijing i Kina.
Vid spakarna satt den mycket rutinerade 53-årige malaysiske flygkaptenen Zaharie Ahmad Shah. Han hade jobbat för Malaysia Airlines sedan 1981 och hade 18 365 flygtimmars erfarenhet.
Andrepilot var hans 27-årige landsman Fariq Ab Hamid, med 2 763 flygtimmar och sju anställningsår.
Duons sista samtal med marken skedde 01.07, alltså 25 minuter efter start.
LÄS ÄVEN: Spökskeppet som aldrig sjönk: Varför flydde besättningen?
Därefter förblev MH370:s radio avstängd och all kommunikation upphörde.
En analys gjord av en satellitstation i Perth, Australien, har dock visat att planet varit i luften ytterligare sju timmar – alltså närmare två timmar efter att det skulle ha landat i Peking.
Och här i ligger det stora mysteriet.
Om planet inte drabbades av en olycka varför slutade besättningen att hålla radiokontakt?
Och varför stängde de dessutom av de instrument som gjorde flygningen möjlig att följa från marken?
Passagerare med stulna pass
Till gåtan hör att man i passagerarlistorna fann två personer som gått ombord MH370 med stulna pass. Båda var iranier, men reste under de falska identiteterna ”Luigi Maraldi, Italien” och ”Christian Kozel, Österrike”.
Efterforskningar visade att de i själva verket var den 19-årige Pouria Nour Mohammad Mehrdad och den 29-årige Delavar Seyed Mohammadreza.
Men var de terrorister?
Interpol kom faktiskt till en annan slutsats. Man fann det troligast att de rest med MH370 för att söka asyl i Europa.
Mehrdad hade sin mor i Tyskland, vilket också var hans slutdestination på biljetten.
LÄS ÄVEN: Sju sjunkna städer – som du kan besöka på havets botten
Mohammadreza skulle vidare till Malmö, där han hade släktingar.
En kinesisk man vars passnummer fanns på passagerarlistan var i sin tur inte alls ombord, utan befann sig besynnerligt nog i hemlandet.
Hans pass har varken stulits eller tappats bort, utan man antog att flygplatsen helt enkelt registrerat fel nummer.
Till de mera udda omständigheterna hörde möjligen också att 19 av passagerarna var konstnärer från Kina.
I övrigt bestod passagerarna av en brokig blandning åldrar, kön och yrkesgrupper från 13 olika länder.
Vrakdelar från flight MH370
26 länder, kom att delta i sökandet efter det MH370, men utan resultat.
Snarare tätnade blott mysteriet eftersom alla inblandade parter visade sig ha svårt att kommunicera med varandra. De fakta som lämnades ut till media och de försvunnas anhöriga var ofta motsägelsefulla, otydliga, ofullständiga och ibland rent felaktiga.
Riktigt besynnerligt blev det när man 16 månader efter försvinnandet hittade ilandflutna vrakdelar på den franska ön Réunion strax öster om Madagaskar i Indiska oceanen. Alltså närmare 10 000 kilometer ifrån den ursprungliga slutdestinationen Beijing.
LÄS ÄVEN: Amelia Earhearts mystiska försvinnande: Var finns förklaringen?
Än idag har visserligen ingen teknisk undersökning klart lyckats fastslå om resterna verkligen härrör från det försvunna MH370-planet.
För detta talar dock att amerikanska utredare hela tiden misstänkt att flygplanet ”avletts av en främmande makt med avsikt att använda det senare för ett annat ändamål”.
Som bevis anför man – precis som satellitstationen i Perth – att data som automatiskt överförts från flygplanet, indikerade att det varit luftburet i minst fem timmar.
Alltså betydligt längre än de 25 minuter som förflöt mellan starten och sista radiokontakten.
Varför försvann MH370?
Idag, tio år efter försvinnandet, verkar MH370 bli kvar på listan över ouppklarade flygmysterier. En teori som tidigt lanserades var att flygkaptenen Zaharie Ahmad Shah skulle ha kraschat sitt plan med flit.
Enligt vissa uppgifter ska han ha varit deprimerad vid tillfället och alltså ha begått både självmord och massmord i en och samma tragiska handling.
Detta har dock ihärdigt förnekats av hans familj.
”Min bror hade inga som helst problem med vare sig pengar, psykisk ohälsa, droger eller alkohol” hävdar systern Sakinab Shah.
”Hans äktenskap var harmoniskt. Han hade aldrig någonsin uppvisat något udda eller underligt beteende.”
LÄS ÄVEN: Mytomspunna Area 51: Vilka hemligheter döljer sig i den amerikanska öknen?
Hon påpekar också att brodern växte upp under enkla förhållanden i en liten by och när han fick chansen utbilda sig till pilot var det en pojkdröm som blev verklighet.
”När flygplanet försvann hade han bara några få år kvar till pensionen. Varför skulle han ha kastat bort allt detta?”
Dessutom förklarar inte ett eventuellt självmord vrakresterna på ön Réunion. Det hade förstås varit enklare att krascha direkt efter starten, rakt ner i Kinesiska sjön.
Signaler från djupet
Den senaste pusselbiten som hittats i jakten på MH370 är en signal i djupet av Indiska oceanen, rapporterar Aftonbladet. Signalen upptäcktes av forskare från universitetet i Cardiff och passar i tid med den tidpunkt då planet misstänks ha störtat i havet. Det återstår ännu att se om upptäckten kan lösa ett av historiens största flygmysterier.
Här kan du läsa alla våra artiklar från Historiska Brott & Mysterier
Prenumerera på Historiska Brott & Mysterier