Jenny fick ögonmigrän av all sömnbrist: ”Huvudvärken höll i sig en vecka”

Hon mådde illa, hade ont i huvudet och fick konstiga synrubbningar. Första gången Jenny drabbades av ögonmigrän blev hon riktigt rädd. Symtomen påminde ju om stroke.

Jenny Sant Figueiredo säger att hon är frisk och stark men hon har sedan många år haft stora problem med sin sömn.

– Jag minns att jag redan på mellanstadiet i skolan hade svårt att somna och vaknade flera gånger på natten. Jag har nog en rastlöshet i mig.

– Men jag har också haft oregelbundna arbetstider, jobbade natt i sju år. Och när jag blev mamma blev sömnproblemen ännu värre. Då blev jag ju tvungen att rätta mig efter barnens sovtider.

Jenny Sant Figueiredo

Ålder: 37 år.
Familj: Man och två barn.
Bor: Lund.
Gör: Pluggar till förskollärare.

Migränsymtomen liknade en stroke

För snart fem år sedan hände något som gjorde Jenny orolig. Hon fick symtom som påminde om en stroke.

– Det började smygande, med en cirkel som började röra sig på näthinnan i ögat. Jag försökte blinka bort det och tänkte att jag fått något i ögat som skavde. Men den blev bara större. Jag blev rädd och min man googlade på nätet, och då kom vi fram till att det nog inte var något farligt.

Efter 15 minuter försvann besvären och det var över.

LÄS ÄVEN: Maja drabbades av en stroke när hon var höggravid

Men 2020 hade Jenny en lång period när hon ammade sin dotter och sov minimalt på nätterna.

– En dag kände jag att tummen och långfingret domnade av. Sedan började jag se ett mönster i mitt synfält och jag kände mig lite illamående och fick huvudvärk. Jag har aldrig haft annat än ”vanlig” huvudvärk, sådan som alla har då och då när de är stressade eller har druckit för lite.

Hade huvudvärk i en vecka

Huvudvärken blev värre och värre och Jenny började kräkas.

– Eftersom jag inte kunde sluta kräkas av smärtan ringde jag sjukvårdsupplysningen. De skickade en ambulans till mig för att bedöma om det var stroke.

Efter undersökning konstaterade läkaren att symtomen visserligen liknade en stroke, men att det troligen var svår migrän. Hon fick en migränmedicin av doktorn.

– Huvudvärken höll i sig en vecka, berättar Jenny. Sedan gick det några månader och en natt fick jag symtomen i synfältet igen. Det som kallas för flimmerskotom, ett taggigt band som börjar i mitten och sprider sig utåt sidorna.

LÄS ÄVEN: Anna blev nästan döv efter all stress: ”Det kändes som om hjärnan lagt ner”

I början blev Jenny jätterädd men ögonmigränen kom tillbaka då och då, och det senaste året slipper hon den fruktansvärda huvudvärken.

I och med det känner hon sig lugnare.

– Jag får ibland de här symtomen, oftast när jag stressar mer än vanligt. Det är sicksack-band, lysande prickar som ett fyrverkeri, eller som en diskoteklampa som blinkar. När symtomen kommer brukar jag vila mig i ett mörkt rum en stund.

Stress och sömnbrist triggar lätt igång migränen. Foto: Stefan Lindblom

Drabbas av migrän i samband med för lite sömn

Sedan Jenny konstaterat att det finns ett samband mellan hennes sömnbrist och migrän har hon försökt förbättra sitt sömnmönster. Hon har fått insomningsmedel som hon tar ibland. Och hon sover ensam de flesta nätter.

– Stress är också en triggerfaktor, säger Jenny. Och starkt ljus, jag använder alltid solglasögon under sommarhalvåret.

När Jenny enbart får ögonsymtomen tar hon inte sin migränmedicin.

LÄS ÄVEN: Anette kollapsade under julmiddagen: ”Jag hade stressat sönder mitt hjärta”

– Jag har pratat med Huvudvärksförbundets sjuksköterska, som sade att man bara ska ta medicinen när huvudvärken börjar. Så jag avvaktar och har ju märkt att det oftast stannar vid symtomen i ögat. När de klingat av efter en stund mår jag ganska okej igen.

Så slipper du migränanfallen

När det gäller vanlig migrän talar man om triggerfaktorer som kan utlösa ett anfall. De är i princip desamma vid ögonmigrän, berättar Åsa Cidh. Till exempel stress, hormonförändringar, rökning, högt blodtryck, temperaturförändringar, väderomslag eller stark sol.

Därmed kan du också se över dina levnadsvanor för att undvika anfall:

  • Om du är rökare, försök att sluta.
  • Försök minska stressen i ditt liv, till exempel med mindfulnessövningar, skogspromenader och yoga.
  • Se till att få lagom mycket sömn.
  • Ät och drick med regelbundna mellanrum.
  • Rör på dig regelbundet och använd en ergonomisk arbetsställning.
  • Se till att ha bra belysning när du läser och arbetar och korrigera eventuella synfel.
  • Om du upplever att du har en hormonellt orsakad migrän, ofta vid mens, kan du be din läkare om lämplig behandling för att slippa de hormonella svängningarna.