• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Anna förstod inte varningsklockorna – till sist blev hon nästan döv

    Anna drabbades av svår tinnitus och blev döv på höger öra efter att ha stressat mycket och länge.
    – Jag började må bättre när jag lärde mig leva med oljudet.

    Anna förstod inte varningsklockorna – till sist blev hon nästan döv
    All stress gjorde att Anna förlorade hörseln på ena örat. I dag försöker hon se till att kroppen mår så bra som möjligt.

    Våren 2018 kände sig Anna Säll trött och slutkörd. Hon hade pressat sig till det yttersta på jobbet och hållit ett högt tempo. Samtidigt hade hon gått igenom en svår skilsmässa och hade fullt sjå med att räcka till på alla håll och få ihop livspusslet med att hämta och lämna tre barn på aktiviteter. Kroppen protesterade och signalerade för fullt. Men Anna förstod inte att det var varningsklockor, hon kämpade på.

    – Huvudet värkte för jämnan och jag fick bettskena för att käkarna var så spända, magen spårade ur helt och jag misstänkte både laktosintolerans och glutenallergi, säger Anna.

    Så började hon tappa minnet och hon fick svårt att komma ihåg de mest enkla saker som sitt personnummer och telefonnummer.

    – Det kändes som om hjärnan lagt ner.

    Plötsligt mitt i all stress drabbades Anna av kraftig tinnitus, samtidigt som hon upptäckte att hon tappat hörseln på höger öra.

    – Men herregud, vad är det som händer, tänkte jag och blev fullständigt panik­slagen.

    Anna oroade sig för att hon kunde ha en tumör på hörselnerven ­eftersom ensidig hörselnedsättning och tinnitus är två symtom för det.

    – Jag var väldigt skör och grät mest hela tiden.

    Undersökning med magnetkamera gav lugnande besked. Hörseltesterna visade däremot att hon bara hörda dova ljud och var nästan döv på sitt ­högra öra.

    Anna Säll

    Anna drabbades av ett kraftigt utmattningssyndrom som ledde till nedsatt hörsel och tinnitus.

    Ville inte ha medicin

    Anna beskriver sin tinnitus som en vrålande flygplansmotor som ibland får sällskap av ett pipande ljud.

    – Jag sov dåligt och vaknade på nätterna av att jag trodde att brandlarmet tjöt, jag var på helspänn.

    När semestern var över orkade inte Anna ta sig till jobbet. Hon blev sjukskriven och det mesta kändes hopplöst. Läkaren förklarade att Anna drabbats av ett kraftigt utmattningssyndrom och att hennes hörselnedsättning och tinnitus berodde på psykisk stress. Anna som i vanliga fall är en utåtriktad och glad person kände inte igen sig själv. Allt som hon tidigare upplevt som roligt kändes jobbigt.

    – Jag kände mig utanför och hängde inte med i samtalen. Jag undvek alla platser med höga ljud.

    Läkarna föreslog antidepressiv medicin som kan hjälpa mot tinnitus, men det ville inte Anna ha.

    – Jag ville försöka på egen hand, ändra på andra saker i livet och hitta en balans utan mediciner.

    Vändningen kom när hon fick en liten hörapparat till höger öra som hjälper henne höra bättre.

    – Hörapparaten släpper in ljud som maskerar tinnitusen. På kvällen gäller det att somna kvickt innan ljuden tar över.

    Hon har fått hjälp av ACT, en slags beteendeterapi, för att fokusera på det hon kan kontrollera.

    – Att bli vän med ljudet har betytt mycket för mig för att må bättre.

    Anna har jobbat mycket med sin personliga utveckling för att acceptera tinnitus och hörselfel och för att hantera stress och oro. Hon blir hjälpt av meditation, yoga, mindfulness och tacksamhetsövningar.

    – Att få tinnitus är fruktansvärt och det har tagit tid att ställa om. I dag försöker jag se till att leva så att kroppen ska må så bra som möjligt. Jag pressar inte mig själv längre, lyssnar efter mer, är snällare mot mig själv och unnar mig att ta hörselpauser och vila. Och att säga ja till saker som gör mig glad.

    Anna Säll

    Anna har jobbat mycket för att acceptera sina hörselproblem och för att hantera stress och oro.

    Stressforskaren Dan Hasson: Så skyddar du din hörsel

    Allt fler drabbas av dålig hörsel. Inte bara äldre. Forskning visar att stressade personer oftare får tinnitus och problem med hörseln. Här ger stressforskaren tips om hur du skyddar dina öron.

    Det är naturligt att höra sämre med åren. Örat slits och åldras precis som övriga kroppen. Och det kan också bero på ärftliga faktorer. Men stress verkar spela en viktig roll.

    – Stress är viktigare än vi har föreställt oss, säger stressforskaren Dan Hasson, som i sin forskning om stress och hörselproblem vid Karolinska institutet funnit samband mellan långvarig stress och hörselproblem.

    Fler än var tionde svensk beräknas leva med hörselnedsättning som påverkar deras vardag. Var tredje över 50 har nedsatt hörsel.

    Och det är vanligare hos dem som utsätts för olika former av stress och sover dåligt.

    – Den som utsätts för långvarig stress och har svårt att varva ner löper större risk att få problem med hörseln.

    – En teori bakom kopplingen är att stress ger upphov till små inflammationer i örat som i kombination med genetisk sårbarhet gör att det blir mer mottagligt för sjukdomar.

    Dan Hassons forskning visar också att det finns ett tydligt samband mellan emotionell utmattning och tinnitus.

    – Långvarig stress och tinnitus går hand i hand.

    Ett socialt handikapp

    Tidigare studier har visat att det även finns en stark koppling mellan långvarig stress och överkänslighet för ljud.

    – Man kan bli ljudkänslig efter bara fem minuters stress om man är emotionellt utmattad.

    Att man mår dåligt av bullriga miljöer och har svårt att tåla ljuden från tv:n och bestickslammer kan vara tecken på att man tillfälligt eller mer långvarigt lider av ljudöverkänslighet, så kallad hyperacusis.

    – Ljudöverkänslighet är vanligare än man tror och mycket kan kopplas till stress. Man kanske inte ens är medveten om att man är ljudöverkänslig. Man undviker helt enkelt miljöer med ljud som man upplever vara obehagliga. Om man inte får hjälp kan det bli ett socialt handikapp.

    Hörselproblem hänger delvis ihop med hur vi hanterar stress och påfrestningar.

    – Vill man skydda sig mot hörselproblem är det viktigt att få tillräckligt med återhämtning och kunna varva ner efter att man varit stressad.

    Stressforskaren ser andningen som det mest kraftfulla verktyget för att snabbt kunna varva ner.

    – Det går inte att ha ångest samtidigt som man djupandas, säger Dan Hasson.

    Det kan handla om så enkla saker som att ta djupa andetag och göra enkla andningsövningar.

    – Se till att få den återhämtning och sömn du behöver och undvik alltför mycket stress.

    Man kan också skydda öronen och skaffa skräddarsydda hörselproppar.

    – De går att få för några hundralappar. De blir lite som ett filter och tar udden av obehagsljuden.

    Och blir du känslig mot ljud och har svårt att tåla vardagligt ljud, ja, då är det dags att testa din hörsel och kanske fundera på om du har behov av återhämtning och att varva ner.

    Stressforskaren Dan Hasson

    Forskaren Dan Hasson ser ett samband mellan långvarig stress och hörselproblem.
    Foto: Privat

    Var rädd om dina öron

    • Sänk volymen! Att ofta och länge lyssna på ­musik i hörlurar kan ge obotliga skador på hörseln, tinnitus och huvudvärk.
    • Håll dig till 60-regeln. Utsätt inte öronen för höga och skadliga ljud mer än 60 minuter i sträck.
    • Ta paus. Låt öronen vila sig då och då någonstans där det är tyst.
    • Sluta röka och snusa. Tobak och tobaksrök ökar risken för hörselskador och hörselned­sättning.
    • Lär dig slappna av. Forskning visar att det finns klara samband mellan långvarig stress utan tillräcklig återhämtning och hörsel­problem.
    • Ät rätt. Studier visar att nyttig mat kan skydda dina öron mot hörselskador och ­hörselnedsättning. Ät mer av fet fisk, nötter, frön, bönor, kött, fisk, ägg och gröna bladgrönsaker.

    Slappna av på bara några minuter

    • Luta dig bakåt och öppna upp bröstet så du får ordentligt med luft.
    • Titta upp med ögonen öppna (då blir det svårare att gå in i ett starkt negativt känslomässigt tillstånd).
    • Andas in genom näsan och långt ner i magen under fem sekunder, håll andan och andas ut i tio sekunder. Redan efter tre–fyra andetag börjar du slappna av.

    Testa din hörsel

    Hörselnedsättning kan kopplas till en rad hälsobesvär, som demens, utmattningssyndrom och psykisk ohälsa.

    Nedsatt hörsel kommer ofta smygande och det kan göra att du inte är medveten om att hörseln har förändrats. Men om du ofta tycker att andra mumlar och pratar otydligt och svagt, är det dags att testa din hörsel. Ett annat tecken är att det blir allt svårare att höra barnbarnens ljusa röster.

    Men många väntar alldeles för länge med att kolla hörseln eller söka hjälp, en del så länge som tio år, enligt undersökningar som Hörselskadades Riksförbund (HRF) låtit göra.

    • På bara några minuter kan du gratis kolla din hörsel på nätet, på HRF:s horseltest.se
    • Vänd dig till din husläkare eller företagshälsovård om du misstänker att du har en hörselnedsättning.
  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!