• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så undviker du det ständiga grönsakssvinnet

    Skrynkliga och fula – men fullt ätbara. Med några enkla tricks kan du äta upp mer av det du köpt. Smart för både miljö och plånbok!

    Så undviker du det ständiga grönsakssvinnet

    Varje år slänger vi svenskar 28 kilo ätbar mat i soporna per person, och nästan lika mycket mat och dryck hälls ut i slasken. Till största delen handlar det om grönsaker och frukt, därefter kommer bröd tätt följt av mejeriprodukter. Globalt sett går ungefär en tredjedel av all mat som produceras förlorad och når aldrig fram till våra tallrikar. Att producera grönsaker, med den energi, mark och vatten som behövs, och sedan transportera dem ut till affärer, vidare hem till våra kylskåp – för att sedan forsla bort dem med lastbil till en soptipp är förstås rent slöseri med både miljö och resurser.

    Bild 1151080

    Bruna bananer fryser vi in till en smoothie.

    För matsvinn är också ett riktigt slöseri med pengar. Många gånger köper vi hem och slänger sedan mat helt i onödan: skal, stammar, blast, hela frukter som fått en liten fläck, grön-saker som börjat bli skrynkliga… Detta trots att de är fullt ätbara och innehåller vitaminer och näringsämnen. Ett hushåll beräknas kunna spara 3 000–6 000 kronor per år genom att minska sitt matsvinn.
    Ett första steg är att planera inköpen bättre. Köp inte mer än du äter upp. Handla hellre lite och ofta, så att maten inte hinner bli gammal hemma i skåpen.

    Bild 1151081

    Skrynkliga paprikor blir goda i en gryta.

    Bra att köpa fryst

    Kilovis av svinn kan också undvikas redan i butiken, till exempel genom att välja dill och persilja i knippa istället för i plastkrukor som måste slängas. Vill du ha ansade, små broccolibuketter så köp frysta färdigansade buketter. Färsk mango är läckert men med den frysta varianten i tärningar slipper du sopor i form av skal och kärna. Det är generellt bättre att producenterna tar hand om avfallet än att det ska ta omvägen via din soptunna. Nästa steg är att se över hur du förvarar maten därhemma. I rumstemperatur kommer smakerna fram bäst men hållbarheten förlängs i svalare temperatur. Förvara till exem-pel frukt som äpplen päron  svalt och lägg fram i rumstemperatur vartefter du ska äta den. Tropiska frukter som banan, avokado och mango trivs däremot inte i kylskåp.

    Bild 1151082

    Skal från palsternacka, morot och potatis gör vi chips av.

    Förvara i påsar

    Äpplen, päron och bananer avger mycket etylengas som gör att annan frukt och grönsaker mognar snabbare. Förvara olika fruktsorter åtskilda eller förpackade i påsar. Satsa sedan på att äta upp det som finns hemma. Det är lätt att glömma överblivna grönsaker som gömmer sig i kylskåpets grönsakslådor. Ta för vana att rensa och laga mat av rester och överblivet en gång i veckan. Det mesta passar i en soppa eller en omelett. Mogen frukt är ofta mest koncentrerad i smaken och lätt skrumpna grönsaker går utmärkt att koka med i en gryta eller fräsa tillsammans med andra grönsaker. Brunfläckiga bananer är perfekta att frysa i bitar. Bitarna ger både sötma och kyla till en smoothie eller milkshake. Hejda dig vid soppåsen och tänk en extra gång innan du slänger. Den skrynkliga paprikan ger god smak och drygar ut köttfärssåsen. Blasten på knipplöken kan hackas som gräslök i en sallad. Skär bort den fula delen av tomaten och ät resten. Skär bort den stötta fläcken på äpplet och blanda resten i en fruktsallad. Och medan du äter, njut av att du både sparar pengar och miljö.

    Bild 1151083

    Broccolistjälkar och grönkålsnerver skivas och kokas med i en soppa.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!