• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så väljer du rätt miljöbil

    Biogas, etanol eller el? Satsa på en miljöbil när det är dags att byta ut din gamla kärra. Här är guiden inför ditt framtida köp.

    Miljöbilen är här för att stanna och om några år kommer det att finnas många fler modeller att välja bland.
    Foto: Magnus Jönsson

    • Varannan bil är en miljöbil.
    • Det finns gott om tankställen för både etanol och biogas.
    • Rötbehållare på varje lantgård levererar biogas till bilarna.
    • Sverige är världsledande på att framställa biogas och exporterar tekniken till Kina.

    Så ser framtiden ut redan om säg tre–fem år. Och det är ingen orealistisk vision. Försäljningen av miljöbilar går i racerfart, 35 000 sålda bilar förra året och dubbelt upp i år.

    Flera ekonomiska morötter får oss att tänka grönt när gammelbilen sjunger på sista versen: 10 000 kronor i miljöpremie, lägre bilskatt, fri parkering och billigare bränsle. För bara ett par år sedan stod miljöbilarna för någon fjuttig procent av alla nya bilköp. I dag är var sjätte ny bil en miljöbil.

    Var är flaskhalsarna i dag?
    – De är borta. Ett tag rådde Moment 22: Det såldes inga miljöbilar för det fanns ingenstans att tanka dem och det fanns inga tankställen för att det inte såldes några bilar. I dag är det inte så, säger Mattias Goldmann på föreningen Gröna Bilister.

    Han är övertygad om att hälften av alla nya bilar som säljs år 2010 i Sverige är miljöbilar, medan bilbranschen reserverar sig till år 2012.

    Bilar som enbart går på bensin hör till historien. Ju mer vi närmar oss botten på oljetillgångarna, desto dyrare blir bensinen. Och i dag är det inte bara miljöaktivister som ropar på dyrare bensin. Även det statsstyrande partiet har varslat om prishöjning av miljöskäl.

    Alternativen är tre: etanol, biogas och elhybrid. Men alla miljöbilar som säljs går på både miljöbränsle och bensin, så du riskerar aldrig att bli stående om du inte hittar tankställe för miljöbränsle.

    Biogasbilen är bäst ur miljösynpunkt. Men svårtankad. Ännu finns bara 80 tankställen för gas på landets 4 000 mackar, framför allt i södra delen. I maj anslog dock staten pengar till nya tankställen för biogas och redan om ett par år ska det finnas bortåt 200 tankställen över landet.

    – Bor man så att det går att tanka biogas, ska man absolut satsa på gasbil, tycker Mattias Goldmann. Den minskar klimatutsläppen med 90 procent. Dessutom sluter det kretsloppen lokalt på ett pedagogiskt sett: Ett barn slänger bananskal i komposten till rötning och tar sedan skolbussen körd på biogas…

    Problemet har varit att få fram tillräckligt mycket biogas. Fordonsgas består ännu av knappt hälften fossil naturgas, drygt hälften biogas från rötat avfall. Men gasen blir mer miljövänlig i takt med att fler kommuner rötar sitt avfall och använder biogasen till fjärrvärme eller fordonsgas i stället för att fackla bort den (som görs av säkerhetsskäl om de inte kan bearbeta den explosiva gasen).

    Bo Ramberg, vd på Fordonsgas, en av leverantörerna av biogas, tänker sig att olika regioner i framtiden har olika utbud av drivmedel.

    – Alla alternativ kommer att behövas för att klara omställningen från fossila bränslen.

    Han ser framför sig lokala biogasnät: Varje lantgård har en behållare där biologiskt avfall och gödsel rötas till metangas som sedan levereras till en central anläggning.

    – Vi skulle kunna bli världsledande på denna teknik, om vi bara tar bollen nu.

    Etanolbilen har vunnit mest mark. Den är billig och det finns gott om tankställen. Sedan förra våren måste alla större bensinstationer erbjuda minst ett miljöbränsle. Eftersom en tankautomat för etanol är relativt billig har det bränslet kommit att dominera.

    I dag kan du tanka etanol överallt i Sverige, på 900 mackar – och om ett par år på 2 500 ställen.

    Etanolbilen minskar i dag klimatpåverkan med runt 70 procent. Svensk etanol framställs av skogsråvara och sockerrör. I andra länder används också majs och vete, vilket har ifrågasatts eftersom det höjer priset på bröd och att bränsleodling, även sockerrörsodling, stjäl för mycket jordbruksmark. Även i Sverige har livsmedelsbranschen märkt av höjda priser för att mat används till biobränsle.

    Det har också sagts att etano-len inte alls är så miljövänligt utan kostar mycket fossil energi att utvinna. Mattias Goldmann på Gröna Bilister avfärdar detta som barnsjukdomar – och som skräckpropaganda från amerikanska oljebolag.

    – I början fanns det energiläckor, men processen har förbättrats oerhört. Den etanol som körs i Sverige är väldigt energieffektiv. Etanolen i USA görs dock på majs med en process som fortfarande kostar mycket energi.

    Elhybridbilar går på bensin eller diesel med en elmotor som tar vara på bromsenergi till batteriet som driver bilen vid accelerationer och tomgångskörning. En elhybridbil drar upp till 40 procent mindre bränsle än en vanlig bil. Om några år kan elhybriden gå på etanol och även laddas med el utanför bilen.

    Laddningsbara elbilar har inte blivit någon succé, eftersom de bara går att köra fem, tio mil per laddning. Det finns runt 600 elbilar kvar på vägarna men de säljs inte längre i Sverige.

    – Dessutom måste man titta på hur bra elen är miljömässigt. Om elen kommer från tyska kolkraftverk är det knappast en miljöbil, menar Mattias Goldmann.
    Den nationella definitionen av miljöbil är en bil som kör helt eller delvis på förnyelsebart bränsle. Även dieselbilar och extremt snåla bensinbilar som släpper ut mindre än 120 gram koloxid per kilometer, räknas in.

    Men begreppet kan skilja sig mellan kommuner när det gäller befrielse från parkeringsavgift. Dieselbilen är ett bättre val än bensin då den drar lite bränsle, i snitt 0,6 liter milen. Nya dieslar har också effektiva partikelfilter. Dessutom börjar det komma miljövänlig diesel gjord av rapsolja och även solrosolja.

    Om några år finns det gott om bilmodeller att välja på. Varje år släpps nya miljöbilar.

    Allt eftersom efterfrågan ökar blir miljöbilarna billigare. Etanolbilen är i dag bara försumbart dyrare än en vanlig bil, medan både gas- och hybridbilen fortfarande kostar 30 000 – 50 000 kronor mer i inköp än motsvarande bensinbil.

    Merkostnaden är i och för sig snart inkörd. Hybridbilen drar minst en tredjedel mindre bensin och biogasen blir drygt tre kronor billigare per mil än bensin. Etanol är däremot mindre effektiv än bensin. Å andra sidan är etanol nästan nere i halva priset mot bensin.

    Av: Lotta Palmelius

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!