Kristina: ”Jag firade pensionen på cykel till Paris!”

Tänk vad mycket kul man kan göra när man får evig semester, det vill säga blir pensionär! Det skrev Icakurirens chefredaktör längtansfullt om i en krönika – vilket fick Kristina Eriksson Näslund att fatta pennan. Här är hennes berättelse om vad hon gjorde när hon gick i pension, nämligen att ge sig ut på ett riktigt äventyr!

Tanken på en längre cykeltur dök upp ungefär samtidigt som beslutet om att gå i pension. Det skulle ske hösten 2022 då jag också fyllde 65 år. Varför inte cykla Göteborg – Biarritz för att fira starten på en ny era i livet? Frankrike har alltid legat mig varmt om hjärtat. Det visade sig att Frankrike är v-ä-l-d-i-g-t stort. Göteborg till Paris blev ett mer realistiskt mål.

I Kiel mötte jag min cykelkamrat Yvonne (till höger), som jag sedan hade sällskap med hela vägen till Paris.

Förberedelserna satte i gång ett år innan avresan. Jag började leta efter en bra cykel, och frågade några cykelhandlare vad de skulle rekommendera ”en kvinna i mogen ålder som tänker cykla ner i Europa med packning”. Det entydiga svaret var ”en gravel”, som även kallas grusvägscykel. En lätt men tillräckligt stabil cykel som klarar ordentlig packning. Den har bockstyre så att man kan variera sittställning, vilket också är oerhört värdefullt vid motvind.

Kristina Eriksson Näslund

Ålder: 65 år.
Familj: Man, tre vuxna barn och ett barnbarn.
Bor: På Frösön i Jämtland.

Känslan att ge sig i väg på ett sådant här äventyr är som att bli ung på nytt. Luffa runt. Ta dagen som den kommer. Ett långsiktigt mål i sikte, men målet för dagen bestäms ofta samma dag.

Första sträckan mellan Göteborg och Helsingborg

Första sträckan Göteborg–Helsingborg (Kattegattleden) cyklade jag tillsammans med min man. Förutom att han fick ont i baken från ovanan av långcykling var det en fantastisk vecka. Jag kan verkligen rekommendera den turen!

Cykelvägen utmed Kielkanalen bjöd på vackra vyer.

Genom vackra bokskogar och öppna fält cyklade jag sen ensam genom Danmark i en hel del motvind, och fick också ett par dagar solo i norra Tyskland. I Kiel mötte jag min ”riktiga” cykelkamrat Yvonne. De första dagarna följde vi Kielkanalen, en 10 mil lång och 100 meter bred grävd kanal. En speciell upplevelse att cykla bredvid gigantiska lastfartyg som höll ungefär samma marschfart som vi. Här mötte vi flera grupper tyska cykelturister, ofta pensionärer på elcyklar.

Tyskland och Nederländare är bra cykelländer

Sen tog vi sikte på Nordsjökusten och följde den i stort sett ända ner till Frankrike. Vi åkte ut till en av de Ostfrisiska öarna – Langeoon. Fantastisk natur och ett av Europas hetaste ställe för flyttfåglar att stanna till på.

Tyskland och Nederländerna är riktigt bra cykelländer. Fina cykelvägar och alltid bra skyltat. Detsamma gällde tyvärr inte Frankrike. Där cyklade vi fel och fick även en hel del punkteringar, så det kändes skönt när vi äntligen kom fram till Paris.

Äntligen framme i Paris!

Fler cykeläventyr väntar

Efter en dags cykling och en dusch är man skönt trött. Vi som båda lider av sömnproblem i vanliga fall, sov som stockar. Vi gick och lade oss vid tio–elvatiden på kvällen och vaknade vid åtta. Vi cyklade sex–sju mil per dag och tog en vilodag en dag i veckan. Google Maps och Booking.com var flitigt använda appar. Så värdefulla, både för att hitta vägen, boenden och matställen.

En avstickare till Langeoog, en ö i Nordsjön.

Det kommer definitivt att bli fler cykeläventyr för mig, men kanske inte så långa som detta. På många håll i Europa går det ju alldeles utmärkt att ta med cykeln på tåget. Om du kombinerar tåg och cykel och kanske en och annan färja finns det många lockande cykelturer som väntar.

En stadig och lätt-trampad cykel är A och O, tipsar Kristina.

Tips för en längre tur på cykel

• Investera i en hållbar och lättrullad cykel med en sadel utprovad efter din bak. En ”gravel” passar utmärkt för långturer på varierande underlag.
  • Ta med två par bra cykelbyxor med vaddering, gärna med hängslen.
  • Ta inte med mer packning än du behöver. Det är enkelt att tvätta upp kläder längs vägen.
  • En ramväska med plats för mobilen för navigering är ett smart och billigt alternativ till cykeldator.
  • Det finns många bra navigeringsappar (Komoot, Google Maps), bokningssidor (Warmshowers, Booking.com) och Facebook-grupper med tips för långcyklister (t.ex. ”Cykla i Europa”).
  • Ta det lugnt och njut! Stanna för lunch och fika, och låt cyklingen ta den tid den tar. Det finns ingen anledning att skynda sig fram. Resan är målet.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.