• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Åsa och Maria skrev bok för att avdramatisera klimakteriet

    I del tre i vår serie om klimakteriet har vi träffat Åsa Albinsson och Maria Fröjdh, som var tidiga med att belysa ämnet utifrån vinkeln "dags att prata om".

    Åsa och Maria skrev bok för att avdramatisera klimakteriet
    Foto: Ann Jonasson

    År 2014 kom boken Hej klimakteriet. Lite vallningar har väl ingen dött av (Bonnier fakta) av journalisterna Åsa Albinsson, 54, och Maria Fröjdh, 57, även den med vinkeln "dags att prata om". När boken kom blev medieintresset stort och gensvaret från läsarna var varmt och engagerat. 

    – En kvinna kom fram efter ett föredrag och sa "Nu skäms jag inte längre för att vara i klimakteriet", berättar Maria Fröjdh. 

    Mer avdramatiserat

    Hon tycker att vi pratar mer om klimakteriet idag, så visst har något hänt under de här fyra åren. 

    Som exempel nämner Maria Fröjdh den växande vågen av böcker, radioprogram och artiklar, som de båda hoppas kan leda till mer kunskap, nyansering och avdramatisering av ett skede i livet som är naturligt. 

    – Klimakteriet är varken undergång eller Guds gåva till mänskligheten. Åtminstone inte generellt. Det finns de som mår dåligt och de som inte märker något alls, påpekar Åsa Albinsson. 

    I boken ger kända kvinnor uttryck för vad de upplevde som positivt med klimakteriet, till exempel att ha en sexualitet som inte längre resulterar i barn. 

    – En del tycker att det är skönt att slippa pms, mens och blodiga bindor. Andra tycker att de fått en lite mer avslappnad syn på sig själva. Sissela Kyle uttrycker till exempel i boken att klimakteriet är ett tecken på att kroppen fungerar som den ska, säger Maria Fröjdh. 

    Att prata om klimakteriet gör det mer avdramatiserat, tror Åsa Albinsson och Maria Fröjdh, som tidigt belyste detta skede i kvinnolivet.

    Åsa Albinssons och Maria Fröjdhs må-bra-tips

    Ta hand om dig. Stress och dålig sömn kan göra att besvären blir värre.

    Klä dig lager på lager. Då är det lättare att "lufta sig" när vallningarna kommer.

    Sov i linnelakan och med öppet fönster.

    Om du mår dåligt. Tveka inte att söka hjälp hos sjukvården.

    Berätta hur du mår. Det är ett första steg till ökad förståelse och hänsyn från omvärlden.

    Rör på dig. Motion motverkar värmevallningar och bidrar till välmåendet.

    Om du kan, sluta röka!

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!