• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 6 livsmedel som hjälper dig förebygga tarmcancer

    Att få dina tarmar att må bra är ett stort steg på väg mot en god hälsa. Här är sex livsmedel som är bra för din tarmhälsa och som även hjälper till att förebygga tjocktarmscancer.

    6 livsmedel som hjälper dig förebygga tarmcancer
    Lax är en god vän när det gäller att hjälpa till att förebygga viss typ av cancer. Foto: iStock

    I USA är tjocktarmscancer en av de vanligaste cancerformerna, som drabbar cirka 140 000 amerikaner varje år. Den goda nyheter är dock att det också är en av de cancerformer som är enklast att förebygga genom en medveten livsstil. American Institute for Cancer Research, AICR, uppskattar att nära hälften av cancerfallen skulle kunna undvikas med en förändrad livsstil, som innefattar att äta hälsosammare.

    Det finns inga mirakelkurer för att skydda sig. Men det finns vissa livsmedel som hjälper till att hålla tarmarna lyckliga och hälsosamma och på så sätt också bidrar till att förebygga tjocktarmscancer. Sajten Rodale´s Organic Life har listat 6 livsmedel som ger dig god hjälp på vägen.

    Lax innehåller mycket nyttigt Omega 3. Foto: iStock

    1. Lax

    Äter du cirka 100 gram lax får du i dig hela dagsbehovet av vitamin D och dessutom 1 800 mg Omega 3. Enligt AICR hjälper Omega 3 till med att förhindra produktionen av vissa enzymer som spelar roll vid tillväxten av tumörer. Ett flertal studier visar också ett samband mellan hög nivå av D-vitamin i kroppen och lägre förekomst av tjocktarmscancer.

    Ta en te – och grönt ska det vara. Foto: iStock

    2. Grönt te

    Okej, det kanske smakar gräs. Men det har sina hälsofördelar. Det motverkar fria radikaler i kroppen och motverkar därmed också tillväxten av cancerceller. För allra bästa effekt bör du enligt Rodale´s Organic Life dricka matcha-te, vilket är ett grönt te i pulverform. 

    Naturell yoghurt kan hjälpa dina tarmar att hålla sig friska. Foto: iStock

    3. Naturell Yoghurt

    Det finns vissa belägg för att mat som är rik på kalcium och vitamin D kan hjälpa till att förhindra beläggning på tarmväggarna, som i sin tur kan ge upphov till cancer. 
    Vitaminberikad naturell yoghurt ger dig både kalcium och vitamin D (kolla dock på förteckningen över näringsinnehåll, så att yoghurten är berikad med vitamin D). 

    Tänk gärna grönt när du ska välja grönsaker. Foto: iStock

    4. Frukt och grönt

    Gröna bladgrönsaker, citrusfrukter, vitlök och gul lök är också speciellt bra för att hjälpa till att motverka tjocktarmscancer. Men alla typer av frukt och grönsaker innehåller antioxidanter som tros hjälpa till att skydda mot cancer.

    Det är bra att bälga baljväxter. Foto: iStock

    5. Linser

    En hög konsumtion av baljväxter, såsom linser, kan knytas till en minskad risk för cancer, visar bland annat en kinesisk studie. Sambandet kan vara att bäljväxter innehåller mycket fibrer, vilket kan ha en skyddande effekt på tarmarna. Baljväxterna är också rika på andra vitaminer, bland annat B-vitaminer, som tros motverka cancer.

    Gurkmeja har visat sig har positiva hälsoeffekter. Foto: iStock

    6. Gurkmeja

    Gurkmeja innehåller ämnen som visat sig verka inflammationsdämpande och hjälper till att hindra cancerceller, visar bland annat en genomgång publicerad i Current Colorectal Cancer Reports. Det är oklart hur mycket gurkmeja man bör äta innan man kan dra nytta av dess positiva effekter. Men University of Maryland Medical Center rekommenderar ett intag av upp till en halv tesked per dag. 

    Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!