• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Vibrera dig i form

    Fast och fin kropp på en kvart? Utan att lyfta vikter? Vi bestämde oss för att testa vibrationsplattan Power Plate.

    Vad har Carolina Klüft, Zlatan, Jane Fonda, Clint Eastwood och NASA gemensamt? De ska alla trimma musklerna med Power Plate, vibrationsplattan som lär ge 20–30 % effektivare träning på 10–15 minuter än en hel timmes vanlig styrketräning.

    Kompisen Isabel och jag beger oss till Kroppskultur i Stockholm för att testa. Isabel är gymstammis. Jag föredrar yoga, löpning och powerwalking.
    Staffan Nelander, Kroppskulturs Power Plate-expert, guidar oss genom passet.

    – Man kan hålla poser eller göra rörelser, som situps och dips, förklarar han. Vi börjar med utfall för framsida lår och stuss. Vill ni göra det tyngre, lyft bakbenet. Redo? Vi kör!

    Det dröjer en sekund innan maskinens motorer surrar igång. Det dundrar häftigt under fötterna.
    Skakningarna sprids i kroppen. Det känns häftigare än jag föreställt mig. Jag börjar snabbt skratta. Det är som att stå på en massageapparat i megaformat! Kul och lite knäppt.

    Isabel och jag undrar om gäddhäng och ridbyxlår dallrar synligt. För så känns det. Inte alls, lugnar fotografen oss.
    – Det där kändes i låren, säger Isabel.
    – Mest i vristerna, en av mina svaga punkter, kontrar jag.

    Lite senare märker jag dock att låren jobbat rätt hårt. Med fötterna i plattan pressar vi upp oss i en halvbrygga för baksida, lår och rumpa. En pose jag gjort otaliga gånger under yogapassen. Förhöjer vibrationerna effekten? Svårt att säga.

    De flesta övningar vi testar på Power Plate är välbekanta för den som går på gym, yoga eller pilates.
    Staffan ser brydd ut när vi enas om att "plankan", en klassisk "bukuppstramare", inte känns lika tuff med vibrationer som den brukar göra.
    – Med utfallet var det tvärtom, säger Isabel. Det verkade ta mer med vibrationerna.

    Vi kör plankan igen. Jo, det känns. Kanske håller vi emot mer denna gång?
    – Många tror att det räcker med att stå på plattan och låta sig skakas, men det blir mest massage och avslappning. Skönt, men vill man öka sin muskelstyrka måste man jobba själv, engagera musklerna! Som med all träning.

    Staffan kopplar två remmar till maskinen. Vi ska träna biceps.
    – Håll emot så hårt det går, uppmanar han.

    Vi spänner överarmarna allt vad vi orkar i 45 sekunder. Inte precis tungt, men det känns som om något händer.
    – Man måste hålla handlederna raka, annars gör de ont, gnäller jag.

    Dags att ta sig an kärlekshandtagen.
    – Spänn magen. För ni överkropp och ben närmare varann så blir det tuffare, peppar Staffan.
    Isabel och jag böjer oss bakåt och fnittrar åt varandra.

    De andra skrattar när jag försöker kommentera övningen. Rösten oscillerar som en robots.
    – Kul! Lite som liggande magdans.

    Vi blir inte svettiga, men väl varma. Och vi skrattar mycket. Ibland för mycket. Fokus är lika viktigt här som för all annan träning.

    Efter passet känner vi oss uppiggade. Men är det här verkligen fullgod styrketräning? Eller främst ett komplement till maskiner och lösa vikter?
    – Fullgod styrketräning, svarar Staffan. Och skonsamt! Utan tunga lyft och stötar.

    Träningen lockar kvinnor, fortsätter Staffan, eftersom den ger långa, smidiga muskler, som yoga och pilates. Fast vibrationerna gör att man inte måste jobba lika länge.

    – Däremot ökar musklernas volym ganska lite med Power Plate, eftersom man inte belastar dem med tunga vikter. Många killar vill ha bulliga muskler. De måste komplettera med traditionell styrketräning.

    – När man tränar biceps kan man stå och se kaxig ut, lägger han till lite självironiskt. Men att träna benen är trist. Power Plate ger mycket roligare benträning.

    Det finns även en hel del skepsis mot vibrationsträning, både bland lekmän och proffs.
    – Det beror nog på bluffprodukter som synts på TV-shop och postorder, där man löst talat om vibration. Men Power Plate är något helt annat.
    – Först tänkte även jag att det här kan väl inte funka. Men efter en stund kändes det att det tog! Och träningsvärken var skönare än vanligt. När man styrketränar med maskiner isolerar man ofta muskler. Efteråt kan man ha lite begränsad rörlighet. Med Power Plate finns ingen stelhet, man blir rörligare eftersom hela muskelgrupper jobbar på en gång.

    Staffan fortsätter:
    – Och även om det kan behövas mer forskning på vissa punkter är studierna överlag övertygande.

    Men får man verkligen en slimmare, starkare kropp av blott 10 minuters Power Plate 2–3 gånger i veckan?
    – Det köper jag inte riktigt, säger Staffan. Kanske om man använder träningen för att underhålla muskler. 10 minuter är ju bättre än inget men räcker knappast för att bygga styrka. Oavsett träningsmetod. 20 minuters Power Plate tre gånger i veckan brukar jag säga.

    På kvällen sover jag ovanligt gott. Beror det på Power Plate? Nästa dag känns det att jag tränat låren och även magen lite, men träningsvärk har jag knappast. Kanske känns det mer när man kör utan avbrott för både instruktioner och intervju.

    Det är för tidigt för mig att säga om Power Plate verkligen är hypereffektivt, men jag kommer absolut att testa igen! Inte minst för att det var så kul.

    Av: Pina Nilsson

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!