• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Fyll på med fullkorn

    GI-febern har gett oss brödskräck – och brist på fibrer. Ät rätt med tre fullkornsmackor om dagen.

    Foto: Paul Hackett/Scanpix

    Att vi ska äta mycket frukt och grönt känner de flesta till, men när det gäller spannmålsprodukter är det inte lika gott ställt med kunskapen. Särskilt inte efter den period med "brödskräck" som man kan kalla de senaste åren när GI-febern har florerat som värst.

    Och efter avslöjandet om att vårt dagliga bröd mest innehåller socker och skadligt transfett.

    – Bröd är ett bra livsmedel, fullkornsbröd vill säga. Att äta en fullkornssmörgås, mjuk eller hård, till varje måltid är ett bra sätt att få i sig fibrer, säger dietisten Viveca Annell.

    Svenskarna i sig alldeles för lite kostfiber enligt statistik från Livsmedelsverket och Folkhälsoinstitutet. Bara en av tio får i sig den rekommenderade mängden frukt och grönt, det vill säga (drygt) 500 gram om dagen. Och bara 40 procent äter tillräckligt med grovt bröd, det vill säga tre skivor om dagen.

    – Man bör ligga på ett kostfiberintag på minst 25 gram om dagen, gärna mer. Hälften ska komma från frukt och grönt och hälften från
    spannmålsprodukter, alltså fullkorn, säger Viveca Annell.

    Är något bröd bättre än något annat?
    – Jag slår gärna ett slag för surdegsbrödet, eftersom det och även andra bröd som fått jäsa länge innehåller mindre mängd fytinsyra jämfört med andra brödsorter. Fytinsyra försvårar upptaget av mineraler i tarmen.

    Hur gör man om man är glutenallergiker om nu hälften av fibrerna ska komma från spannmål?
    – Då kan man använda fiber från bland annat sockerbeta, potatis och frön. Finns som "ströfiber" under namn som Fibrex, Pofiber och FiberHusk. De kan användas i både varm och kall mat. Sedan finns förstås quinoa, bovete, hirs, frön av olika slag och torkad frukt. I dag finns också fiberberikade glutenfria bröd och mjölmixer att köpa i mataffären.

    Kan man äta för mycket fibrer?
    – Lagom är alltid bäst, annars kan magen få det jobbigt. Om man börjar äta mer fiber är det bäst att öka successivt.

    De senaste decenniernas forskning bekräftar att vi kan äta oss sjuka, men också friska. Eller i alla fall friskare, eftersom kost rik på grönsaker, frukt och fisk verkar få kroppen att fungera optimalt, vilket kan hålla sjukdomar och kroppsliga bekymmer stången.

    Kostfiber är i det här sammanhanget rena mirakelkuren. Det är bra för tänderna, håller magen frisk, ger bra blodsockerbalans, stärker immunförsvaret, bidrar till sund vikt och motverkar blodfettsrubbningar, hjärt-kärlsjukdom, diabetes och vissa typer av cancer. Fullkornsprodukter som kommer från spannmål innehåller också mer än de nyttiga fibrerna, bland annat kolhydrater, protein, fett, vitamin E, järn och folsyra.

    Vad gör då kostfiber i kroppen?
    Fibrerna har många viktiga funktioner, bland annat ser de till att kroppen kan ta upp vitaminer och mineraler men kapslar också in eventuellt skadliga ämnen.

    Fibrerna bryts inte ner vid matsmältningen utan åker genom mag-tarmsystemet "hela". Det bidrar till en mättnadskänsla som varar länge och håller både insulin och blodfetter på en bra nivå.

    Just den här förmågan är förklaringen till att sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdom och cancer är mindre förekommande hos personer som äter kostfiberrikt.

    Av: Charlotte Schröder

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!