Tomatis – Mozart fick Marcus att börja tala

När han började i förskoleklassen kunde han bara säga enstaka ord. I dag är Marcus 8 år och formulerar hela meningar. Receptet heter Tomatis, en träningsmetod med elektroniskt bearbetad musik.

Kan hjälpa barn och vuxna

Förespråkarna hävdar att Tomatismetoden hjälper barn med bland annat läs- och skrivsvårigheter och koncentrationsproblem och vuxna med sömnproblem och utmattningssyndrom.

Dessa personer hör ofta bra men har svårt att urskilja och särskilja olika språkljud. En del hör till och med för bra vilket kan störa koncentrationen

Så funkar det

Att träna med Tomatismetoden går ut på att lyssna på elektroniskt behandlad musik i specialbyggda hörlurar.

Musiken, ofta Mozart och gregoriansk sång, når hjärnan genom både luftledning (trumhinnorna) och benledningen (via vibrationer i skallbenet ovanpå huvudet).

Det finns ingen forskning som kan förklara hur Tomatismetoden fungerar. En hypotes är att hjärnan överraskas av de oväntade växlingarna i ljuden vilket stimulerar nya nervbanor i hjärnan.

Metoden utvecklades av den franske öronläkaren Alfred Tomatis på 1950-
talet. Han fann att personer som hör bättre med högerörat har lättare för att läsa och lära sig än andra. Detta beror på att högra örat är kopplat direkt till den vänstra hjärnhalvan där språket bearbetas. Hos personer med vänsterdominant hörsel måste ljudet gå en omväg innan det når vänstra hjärnhalvan

Två timmar om dagen

• Den som tränar lyssnar två timmar dagligen under en tvåveckorsperiod.
• Personen kan leka, läsa eller sova under träningen som bör upprepas efter några månader.
• En lyssningsperiod, bestående av 60 timmar, kostar runt 25 000 kronor.
• En del försäkringskassor och BUP-mottagningar låter bekosta träningen

Pappa Lars och mamma Yvonne förstod tidigt att något inte stämde i Marcus språkutveckling.

– Marcus repeterade aldrig vad vi eller andra sa. Efter ett tag märkte vi att han inte heller förstod.

Tester visade att Marcus hörsel var normal. Lars och Yvonne sökte alla experter som fanns för att få hjälp: barnläkare, neurologer, psykologer, sjukgymnaster, logopeder, talpedagoger.

– Det de konstaterade var att han inte kunde formulera hela meningar, hade svårt med uttal, svårt att förstå vad som sades och att han hade vissa problem med grovmotoriken. Men inte varför.

– Ingen upptäckte att han bara hörde vissa ljud och inte hela ljudspektrat. Han hörde ljud men kunde inte koppla ihop dem med innebörden. Ljud tröttade i stället ut honom. Som en slags hörseldyslexi.

Samtidigt gladde sig föräldrarna åt Marcus starka sidor. Han är en empatisk och utåtriktad kille som är mycket duktig på att förstå sociala relationer, tekniska sammanhang och på att teckna.

Under de år han inte kunde prata ritade han ofta vad han ville berätta.

– Han har ett extremt bildsinne och ritade ofta av händelser och känslor mycket detaljrikt, säger Lars.

Men inför skolstarten blev Lars och Yvonne allt mer förtvivlade.

– Vi kände oss uppgivna. Hur ska han klara sig i livet om han inte hör vad som sägs och inte kan prata, berättar Lars att han tänkte.

Yvonne fick reda på Tomatismetoden genom förskolan och lekoteket på Danderyds sjukhus. Lars och Yvonne följde med till den första träningsomgången på totalt 20 timmar med viss skepsis. I ett lekrum byggde Marcus med lego, ritade och spelade spel tillsammans med föräldrarna. Under tiden lyssnade han på elektroniskt bearbetad Mozartmusik i specialbyggda hörlurar.

– Vi hade inga speciella förhoppningar på att metoden skulle fungera men vi hade inte heller några andra alternativ. Vi var desperata och tog tag i alla tåtar som fanns.

Till att börja med förbättrades enbart hörseln men inte talet. Lars och Yvonne fortsatte ändå att köra Marcus till den dyra och tidskrävande träningen. Men efter två år, i slutet av första klass kom resultatet “nästan som en explosion”.

Nu går Marcus i andra klass.

– Det känns som att han började använda språket när han var sju. Fortfarande har han svårt för grammatik och har ofta fel ordföljd men nu går det att förstå honom. Och framför allt: han förstår vad andra säger.

Tomatisträning hos BUP

I dag finns det ett 20-tal certifierade Tomatiskonsulter i Sverige och två BUP-mottagningar (barn- och ungdomspsykiatrin) använder metoden för att hjälpa barn med hyperaktivitet och koncentrationsstörningar.

På BUP i Strömstad fick 26 barn genomgå Tomatisträning för fem år sedan. Barnen tränade mellan 60 och 75 timmar. En uppföljningsstudie av dessa barn 2007 visar en genomsnittlig förbättring på 51 procent när det gäller uppmärksamhet/koncentration och beteende/social förmåga. Några barns beteende förbättrades med över 90 procent.

Före träningen hade 11 av dessa 26 barn elevassistent i skolan. Nu har inget av barnen behov av assistent.

– Tomatis är en mycket intressant, för att inte säga revolutionerande träningsmetod, säger psykolog Ulla Staf på BUP i Strömstad.

– Vi har tidigare misslyckats att ge dessa barn lämplig behandling. Vi vill inte ge dem medicin som till exempel Concerta, ett slags amfetamin.

Forskarna oense

Hans Forssberg, professor i neurovetenskap vid Stockholm Brain Institute
– Det finns en allmän positiv effekt vid alla typer av behandlingsmetoder, så kallad placeboeffekt (sockerpillereffekten, reds:s anm). Utöver denna har jag inte sett att man kunnat påvisa någon ytterligare effekt men det finns anekdotiska fall där enstaka patienter upplever att de blivit bättre.

Töres Theorell, stressforskare och professor i psykosocial medicin vid Karolinska Institutet
– Det har visat sig att metoder som kan hjälpa hjärnan att strukturera och sålla information och onödiga processer kan hjälpa människor. Men det finns inga riktigt övertygande stora kontrollerade studier ännu.

Av: Kersti Byström

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top