• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Psykiatern Åsa Nilsonne: ”Tanken kan lindra smärta”

    Att öva den medvetna närvaron kan göra det lättare att leva med smärta. Det anser den bokaktuella författaren och psykiatern Åsa Nilsonne som länge varit en varm förespråkare för mindfulness.

    Psykiatern Åsa Nilsonne: ”Tanken kan lindra smärta”

    Att acceptera att livet är som det är när det är lätt och roligt är ingen konst. Att acceptera att också smärta är en ofrånkomlig del av livet är svårare.

    – Vi lever i en tid då vi ofta försöker ta bort allt som gör ont, både fysiskt och psykiskt, det är begripligt. Men jakten på ett smärtfritt liv kan stå oss dyrt. I flykten från smärtan kan vi råka fly även från oss själva och dessutom hamna i ett svårhanterligt bruk av smärtlindrande medel, säger Åsa Nilsonne, läkare och professor emeritus i medicinsk psykologi och aktuell med bok­en Mindfulness utan flum.

    Förskrivningen av smärtstillande och antidepressiv medicin går upp. 2015 såldes två av de vanligaste receptfria smärtlindrande preparaten paracetamol och ibuprofen för runt 800 miljoner kronor i Sverige. 2018 hämtade näst­an 2,5 miljoner personer ut smärtstillande receptbelagda läkemedel på apoteket. 

    – Man medicinerar sig själv mot ångest, nedstämdhet och oro i strävan efter att påverka hur man känner sig. Man vill bli mindre ledsen, rädd, ha mindre ont förstås. Men ska vi behöva äta mediciner hela livet för att stå ut? Istället kan vi kanske fundera över hur vi förhåller oss till livets svårigheter. Våga tro att vi faktiskt kan stå ut med att vara ledsna, oroliga eller besvikna utan att behöva ta till yttre substanser. Alla har ont ibland, och vi har mycket att vinna på att förhålla oss till smärtan i våra liv, säger Åsa Nilsonne. 

    Hon är en av landets främsta mindfulnesspionjärer. Redan som nybliven psykiater tog hon det radikala beslutet att inte skriva ut psykofarmaka till sina patienter.

    – Jag har inget emot psykofarmaka när de används på rätt sätt men har själv valt att arbeta med andra metoder, säger Åsa Nilsonne.

    Mindfulness är exempelvis ett utmärkt sätt att hjälpa sig själv att skapa nya spår i hjärnan. Vi kan lära oss att styra vår uppmärksamhet och att registrera vad som händer utan att döma, vilket kan leda till att känslorna inte drar iväg med oss.


    Betraktades som flummigt

    Åsa Nilsonne började använda mindfulness i början av 1990-talet som en del i behandlingen av sina patienter. Det betraktades av många som något flummigt. Men Åsa Nilsonne såg att hennes patienter blev hjälpta och tänkte att mindfulness kunde hjälpa många fler och har sedan dess skrivit flera böcker i ämnet. Böckerna är storsäljare och ständigt utlånade på biblioteken. I den senaste boken presenterar hon ny forskning, framför allt om smärta.

    – Idag kan vi mäta vad som händer i hjärnan när vi exempelvis mediterar. Den riktigt nya kunskapen är att det finns ett ställe i hjärnan som kan reglera ner smärta med hjälp av våra tankar och att smärtan på så vis kan bli mindre störande, säger Åsa Nilsonne.

    Det kallas periaqueductal grey, eller PAG, och är ett område där information från olika delar av hjärnan möts.

    – När vi är upplever smärta går informationen rätt in i PAG. Det vi tänker eller tror om smärtan påverkar hur ont vi upplever att den gör. Där kopplas smärtimpulserna ihop med information om vad vi vet, eller tror, om smärtan, säger Åsa Nilsonne.

    Smärtupplevelsen blir förstärkt eller försvagad utifrån vad vi tror att smärtan betyder.
    – Hur vi tolkar smärtan blir avgörande för hur vi upplever den. Man vet att deprimerade personer ofta även har ont i kroppen och att människor med kroppslig smärta kan utveckla depressioner. Det är delvis samma delar av hjärnan som är aktiva när vi har ont som när vi är nedstämda och deprimerade, säger Åsa Nilsonne.

    Kärleksfull blick

    Med åren har Åsa Nilsonne själv blivit något av en expert på att leva i nuet.

    – Mindfulness har gett mig en väldigt god förmåga att leva det bästa möjliga livet och en förståelse för att det förflutna är just det förflutna och något jag inte behöver dra in i nuet. Man kan faktiskt släppa det och vad någon sa för tjugo år sedan, säger Åsa Nilsonne.

    Hennes råd är att man ska odla sin välvilja och se på livet och människor med en så kärleksfull blick som möjligt.

    – Livet blir så mycket roligare om du ser på folk med kärlek. Och ta hand om dig själv och se på dig själv som om du var din bästa vän. Om du kan göra det mot dig själv så kommer du bli bättre på att orka ha ont ibland, det är ett hett tips från mig, säger Åsa Nilsonne.

    Tävlingen är avslutad, nedan ser du de korrekta svaren (grön text).

    1 . Åsa har en hund i famnen på bilden ovan. Vad kallas rasen?

    • Svarsstatistik

    • 0,4%
    • 99,5%
    • 0,1%
  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!