Så botar du ditt telefonberoende

Smarta telefoner är  beroendeframkallande och kan innebära hälsorisker. Nu kommer motreaktioner.

Fyra sätt att bryta beroendet

Här är några mer eller mindre seriösa strategier för att sluta fingra på mobilen.

1. Ladda ner kontroll-appen
Appen BreakFree studerar i bakgrunden hur du använder din smarta telefon och räknar med hjälp av en algoritm ut din aktuella ”beroendepoäng”. Den kan varna när du närmar dig en riskabel nivå och visar även statistik över vilka program du använder och hur länge. Via appen kan du också schemalägga att telefonen ska stänga av internet eller stoppa inkommande samtal.

2. Stapla telefoner
En trend som sprider sig bland unga och som går under begreppet ”phone stacking”. Det går helt enkelt ut på att alla i sällskapet lägger sina telefoner i en stapel för att kunna koncentrera sig på att umgås. Den som sedan först börjar pilla med sin telefon får ta ett i förväg överenskommet straff. Vanligaste upplägget är att utmaningen sker på krogen och att förloraren får stå för hela kalaset enligt devisen: ”Ta telefonen – och ta notan!”

3. Mobilkistan
En liknande lek går ut på att alla i familjen eller sällskapet lägger sina telefoner utom synhåll i en burk eller låda med lock. Denna får sedan inte öppnas förrän efter ett bestämt klockslag. Att telefonerna är utom syn- och hörhåll kan göra att man blir mindre frestad att snabbt kasta ett öga på mejlen eller googla en fråga.

4. Surrogat-luren
Produkten NoPhone är mobilberoendets motsvarighet till nikotintuggummi. Det är kort och gott en harmlös gummiattrapp med exakt samma mått och vikt som en iPhone, vilket enligt tillverkaren gör att ”du alltid har tillgång
till en rektangel av len, kall plast att greppa om utan att göra avkall på förpliktelserna mot din direkta omgivning”. Pris: 12 dollar i standardutförande, 18 dollar med spegel­klisterlapp för fuskselfies.

Rädslan för att inte vara anträffbar och uppkopplad har välsignats med ett eget begrepp – nomofobi. Ordet är förstås bildat av förledet ”no mobile”.
Smarta telefoner är så beroendeframkallande att de borde märkas med varningstext, menar den brittiske psykologen Zaheer Hussain vid Derby-universitetet. Enligt hans studie uppgav hela 25 procent av användarna att mobilen påverkar deras relationer till familj och vänner negativt, eftersom de upptar så mycket tid. 13 procent klassades som beroende och bedömdes ha utvecklat ett narcissistiskt beteende tack vare all tid på sociala medier.

Obehagligt utan mobil

En annan brittisk undersökning visade att 54 procent av alla människor känner sig oroliga när de inte har tillgång till sin mobil – något som också bekräftats av en amerikansk studie. Där lät forskarna 200 studenter lösa ordpussel sam­tidigt som man mätte deras puls och blodtryck. Mitt i testet tog forskarna ifrån student-erna deras telefoner, under förespegling att dessa störde mätutrustningen, och la dem en bit bort i rummet. Man ringde också till några av telefonerna och lät ett antal signaler gå fram. Forskarna kunde då konstatera att deltagarnas blodtryck och puls gick upp.
Dessutom rapporterade studenterna själva efteråt att situationen att vara utan telefon gjort dem oroliga och obehagliga till mods.

Motrörelse

Men frågan är om inte en motrörelse är på gång. Fler och fler människor verkar skaffa sig strategier för att göra sig mindre beroende av mobilen. Tidningen New York Times har intervjuat Mindy Weiss, en av stans mest exklusiva festfixare, som berättar att telefonförbud blir allt vanligare på kändispartyn.
Mobilpolicyn skrivs ut redan på inbjudningskortet och på själva festen markeras en tydlig zon, i stil med en rökruta, där mobilen i nödfall kan få användas. För som en annan av de intervjuade förklarar: ”Offentlig mobiltelefonanvändning har nått en ociviliserad febertopp, så nu är det chicare att låta bli. Att inte vara anträffbar dygnet runt är ett uttryck för lyx.”

 

Av Oskar Ekman

Annons
Scroll to Top