Olika syn hos olika optiker

När är det egentligen dags att skaffa nya glasögon? Svaret beror på vilken optiker du frågar, visar vår granskning.

Rätt att reklamera enligt lag

  • Om du har fått felaktiga glasögon har du rätt att få pengarna tillbaka enligt konsumentköplagen. Men först ska du gå tillbaka till optikern och förklara ditt problem.
  • Om synundersökningen visar ett felaktigt resultat och glasögonen därför inte passar för ditt synfel anses glasögonen vara felaktiga vilket innebär att du har rätt att få prisavdrag eller häva köpet om inte optikern kan åtgärda felet.
  • Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). För att du ska kunna nå framgång där krävs dock att du kan visa att glasögonen är felaktiga, till exempel genom en ny synundersökning. Men det är inte alltid det räcker eftersom synen eventuellt kan ha förändrats sedan den första undersökningen. Och kom ihåg att det kan ta en tid att vänja sig vid nya glasögon.

… men inte rätt att ångra dig

Förväxla inte rätten att reklamera med ångerrätten. Om du har beställt en produkt som specialslipade glasögon, som är tillverkad speciellt för dig, har du inte ångerrätt. En del kedjor erbjuder ändå bytes- eller ångerrätt, se nedan.

… men bytesrätt och ångerrätt hos vissa kedjor

Flera kedjor erbjuder byte i fall du inte skulle trivas med dina nya glasögon.

  • Smarteyes har sex månaders bytesrätt.
  • Synoptik och Synsam har tre månaders bytesrätt.
  • Specsavers har full ångerrätt inom tre månader och Favoptic i 14 dagar.
  • Direktoptik har ingen bytes- eller ångerrätt.

Källa: Konsumentverket, Konsument Europa, respektive kedja

Optikerförbundet rekommenderar kontroll av synen var tredje år om du är under 40 år, vartannat om du är mellan 40 och 65 och en gång om året om du är äldre än 65. Huruvida du behöver nya glasögon eller inte, beror naturligtvis på hur mycket din syn har förändrats. Men även om du har samma syn som vid din senaste undersökning kan du bli rekommenderad att skaffa nya glasögon, visar vår granskning.

Olika syn på saken

När jag som privatperson besökte sex olika kedjor för att undersöka min syn och fråga om jag behöver nya glasögon, får jag motstridiga svar.
En optiker (Favoptic) hävdar att “Du behöver verkligen nya glasögon. Din syn har blivit sämre men med nya glas-ögon kommer du att se mycket bättre på kort håll” trots att mina glasögon redan kompenserar för de synfel som jag har.
Carl Erik Eriksson, VD på Favoptic:
– Det verkar väldigt konstigt men klart är att det är svårt med progressiva glasögon eftersom där sitter progressiviteten ofta ner mot kanten på glaset. Kanske har de slipat glasen (i dina gamla glasögon, red:s anmärkning) i en båge som är lite mindre. Då blir inte progressiviteten lika stor som den var tänkt från början, säger Carl Erik Eriksson som förklaring till varför optikern hos Favoptic inte ansåg att mina gamla glasögon dög.

Får inte provision

Carl Erik Eriksson förklarar att progressiva glasögon är en kompromiss till skillnad mot bifokala glasögon där man har ett tydligt fokus både upptill och nedtill. (På bifokala glas syns läsdelen som en liten ruta i nederdelen av glaset.)
– Jag är kirurg och många av mina kollegor skulle aldrig operera med ett par progressiva eftersom det är svårt att få till ett ordentligt område som har rätt styrka, säger Carl Erik Eriksson och tillägger:
– De optiker som arbetar hos oss har lång erfarenhet och har jobbat i stora optikerbutiker, och de jobbar inte på provision.
Hos Synoptik får jag beskedet att glasen i mina glasögon är repiga och slitna och därför behöver bytas ut.
– Du kommer att se mycket bättre med nya glas. Ytbehandlingen på dina glasögon är bortslitet. Det blir lätt så om man lagar mycket mat och utsätter glasögonen för värme från spis och ugn. Du bör ta av dig glasögonen eller sätta upp dem på huvudet när du öppnar ugnsluckan förklarar optikern i Synoptiks butik.

Ser till helheten

Helene Hjertberg är chefsoptiker på Synoptik:
– Det är viktigt att inte bara titta på undersökningsresultatet utan även att se till helheten och i vilket skick glas-ögonen är. Om man har ett par glasögon, där ytbehandlingarna, som till exempel hårdyta och antireflex börjar släppa, får man inte optimal skärpa även om styrkan är exakt den samma. Vi vill att våra kunder ska se så bra som möjligt.
Hos de resterande fyra av de sex besökta kedjorna fick mina glasögon godkänt.
Hur kan olika optiker komma fram till så olika resultat?
Fredrik Thunell är VD på Optikbranschen där samtliga företag i vår granskning är medlemmar, förutom Smarteyes och Favoptic;
–  Jag kan inte uttala mig om det. Det viktiga för oss som branschorganisation är att våra medlemmar följer Socialstyrelsens rekommendationer.

 

Så här olika besked fick Icakurirens reporter

Direktoptik: “Du har jättebra glasögon. Jag skulle inte byta dem om jag vore du.”
Favoptic: “Du behöver verkligen nya glasögon. Din syn har blivit sämre.”
Smarteyes: “Du behöver inte nya glasögon men det är klart att du skulle se bättre i ett par nya.”
Specsavers: “Dina gamla glasögon är ok.”
Synoptik: “Du kommer att se mycket bättre med nya glas. Ytbehandlingen på dina glasögon är bortslitet.”
Synsam: “Dina gamla glasögon har små repor men det är ingen fara, de funkar. Du behöver inte några nya.”

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top