Bilverkstaden bluffade om läckage

På den årliga bil­servicen fick Icakurirens reporter beskedet att bilen läcker olja och att reparationen skulle kosta 3 500 kronor. Men det påstådda oljeläckaget var bara en bluff! Lyssna på intervjun med Icakurirens Kersti Byström på P4 Extra.

Bilverkstaden bluffade om läckage
Bluffad av bilverkstaden
Kostnadsförslaget från verkstaden om byte av oljetråget. Foto: Erik Hedman

Byte av motorolja, oljefilter och tändstift plus en hel rad kontroller för “Nu endast 1 595 kr”. Det till synes generösa erbjudandet från bilverkstan Mobility Motors Sweden, som servat min bil i flera år, lockar när det ändå var dags för bilens årliga service.

Innan jag lämnar verkstaden försäkrar jag mig om att verkstaden kommer att ringa ifall man hittar något fel som måste åtgärdas.
Några timmar senare ringer mobilen. Det är verkstadschefen.
– Du har ett oljeläckage från oljetråget, det kostar 3 500 att reparera. Exklusive oljebyte.
– Men jag har aldrig sett en enda oljefläck, kontrar jag.
Med verkstadschefen väntande i telefonen måste jag nu fatta ett blixtsnabbt beslut på flera tusen kronor.
– Nej tack, svarar jag till slut.

Inget läckage
I stället beställer jag tid för en trafiksäkerhetskontroll (se notis intill) på en bilbesiktningsstation. Där testas bilen på samma sätt som vid en vanlig besiktning.
På besiktningsstationen hissar besiktningsmannen Ove Thunström upp min bil i luften innan han pekar på undersidan av motorn.
– Packboxen mellan motor och växellåda är lite fuktig av olja men problemet är ytterst litet och inget som jag skulle slå ner på. I sådana fall skulle jag behöva underkänna var och varannan bil, säger han.
– Dessutom har jag kontrollerat oljenivån, den är helt okej. Det borde den inte vara om bilen läcker olja.

Lamporna felinställda
Ove Thunström fortsätter besiktningen och påpekar att ljusinställningen av lampor, som skulle ingå i verkstadens service, är felaktigt gjord.
– Felinställda lampor är något som bilverkstaden skulle få en anmärkning på vid en kontroll gjord av KBV, säger Ove Thunström.
Ove Thunström jobbar förutom på besiktningsstationen också med att kontrollera verkstäder på KBV, Kontrollerad Bilverkstad som är ett frivilligt kontrollorgan för seriösa bilverkstäder (läs mer om KBV här intill).
 – Den här servicen är inte schyst gjord, slår Ove Thunström fast. 
När jag senare granskar det av verkstaden utskrivna serviceprotokollet upptäcker jag att tändstiften inte är bytta!

Hallå Mobility Motors…

… i ert erbjudande skulle byte av tändstift ingå i servicen. I serviceprotokollet står att det att bytet inte är utfört. Ingår byte av tändstift eller inte?
– Nej, det ingår inte, svarar Wolfgang Kaufmann, platschef på Mobility Motors i Bromma och ber att få broschyren med företagets serviceerbjudande översänd.
Hur är det möjligt att er verkstad anser att min bil har ett oljeläckage som inte trafiksäkerhetskontrollen upptäcker?
– Jag tycker att det låter jätte­konstigt, så här ska det absolut inte gå till. Man kan inte säga att det är ett oljeläckage om det inte är det.
Enligt protokollet ska ni ha gjort en funktionskontroll och ljusinställning av lampor men Opus Bilprovnings trafiksäkerhetskontroll visar att lamporna var felinställda.  Kommentar?
– Det låter helt otroligt. Så här ska det verkligen inte gå till. Jag vill ta hit bilen igen och göra om servicen, kostnadsfritt förstås.

Vägra bli lurad

Före verkstadsbesöket

  • Bestäm inget per telefon om du känner dig osäker. Be verkstaden visa dig felet innan du fattar beslut.
  • Be verkstaden om en skriftlig redovisning på vad som ska repareras. Redovisningen ska beskriva det du och verkstaden kommit överens om och en ungefärlig prisuppgift. Kostar reparationen mer än 15 procent av det överenskomna beloppet måste verkstaden kontrollera att du vill att arbetet fortsätter.
  • Se till att du även får ett skriftligt besked när reparationen ska vara färdig.

Efter besöket

  • Be verkstaden visa dig de utbytta delarna. Verkstaden ska spara delarna tills bilen är återlämnad, enligt Motorbranschens Riksförbund (MRF).
  • Kom ihåg att du kan reklamera ett fel, enligt Konsumenttjänstlagen. Läs mer på www.mrf.se.

Fortfarande osäker?
Gör en trafiksäkerhetskontroll på en bilbesiktningsstation. Då kontrolleras bilen på samma sätt som vid en vanlig besiktning men resultatet rapporteras inte till någon myndighet. Bilen kan inte heller få körförbud. En trafiksäkerhetskontroll kostar 300 kronor.

Anlita en kontrollerad verkstad

  • Anlita en verkstad som är medlem i KBV, Kontrollerad Bilverkstad. Det är ett oberoende kvalitetskontrollorgan för bilverkstäder.
  • Medlemskapet är frivilligt och de anslutna verkstäderna tillåter KBV att göra oanmälda stickprovskontroller på bilarna som verkstaden reparerat.
  • Cirka 800 av drygt 2 500 verkstäder i Sverige är anslutna till KBV.
  • Verkstäderna förbinder sig att lämna garanti på ett år, eller max 1 000 mil, på de reparationsarbeten som görs. (För reservdelar kan garantin vara längre. Detta gäller dock inte för provisoriska reparationer.)
  • KBV ägs av Motorbranschens Riksförbund (MRF). Besiktningarna av de verkstäder som är medlemmar utförs av besiktningsföretagen Besikta bilprovning, Svensk Bilprovning samt Opus Bilprovning.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top