• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Matsmart del 3 - Trolla med resterna

    Man tager vad man haver. Så sa visserligen aldrig Cajsa Warg. Men uttrycket är ändå bra, speciellt när det gäller rester. Att medvetet laga lite för mycket är ett bra sätt att bli matsmart i vardagen.

    Matsmart del 3 - Trolla med resterna
    Icakurirens matredaktör Måns Falks bästa middagstips lagade på rester. Foto: Björn Tesch

    I de två senaste numren har Icakuriren skrivit om matslöseriet; hur de svenska hushållen slänger 224 kilo fullt ätbar mat per år. En orsak är att vi inte vet vad vi ska göra av resterna.
    En som gillar rester är Icakurirens matredaktör och tillika trebarnspappa Måns Falk.

    – Att koka och laga lite för mycket är ett bra sätt att planera sin matvecka och det spar både tid och pengar. Köttet från söndagens stek kan bli en härlig fransk köttsallad med senapsdressing på tisdagen och eftersom köttet redan är tillagat går det snabbt att förbereda middagen, säger Måns.

    En annan av hans favoriter är spagetti i ugn med korv och tomat som både är gott och enkelt och går extra snabbt när pastan redan är kokad. Under tiden maten gratineras hinner köket röjas.
    Här får du Måns bästa middagstips med rester som bas.

    Kokt pasta

    Pasta har man en tendens att alltid koka för mycket av. Men misströsta icke, den går att använda till en hel del. Kokt pasta håller 1 vecka i kylen.

    Alternativ 1: Spagetti i ugn med korv och tomat

    Alternativ 2: Pastasallad. Blanda pastan med annan överbliven mat (kyckling eller kött) och vad du hittar hemma: knaperstekt bacon, pesto, oliver, soltorkade tomater, feta eller annan ost, grönsaker...

    Kokt ris

    När du ska använda ris som restmat är det extra viktigt att det inte är kokat för länge. Då blir maten lätt lite mosig. Kokt ris håller 2-3 dagar i kylskåp.

    Alternativ 1: Fried rice med ägg och rostad lök

    Alternativ 2: Risotto. Koka buljong och lite vin. Stek svamp och fräs haricot verts. Blanda med ris och parmesan. Servera gärna med tärnad tomat.

    Kokt potatis

    Stekt potatis och en god potatissallad är inte att förakta, men det är roligt att variera sig ibland. Kall, kokt potatis håller cirka 3 dagar.

    Alternativ 1: Potatisbullar med vitlökssås

    Alternativ 2: Soppa. Fräs potatisen med purjo och broccoli, tillsätt vatten och buljong och lite grädde. Koka 5 minuter och kör sedan soppan slät med stavmixer.

    Överblivet kött

    En kotlett eller ett par kycklingfiléer ligger ofta kvar på fatet när alla är mätta. Överblivet kött håller sig cirka 1 vecka i kylskåp.

    Alternativ 1: Fransk köttsallad med senapsdressing

    Alternativ 2: Pyttipanna. Skär köttet i bitar. Hacka lök och tärna kokt potatis. Stek i stekpanna.

    Fler matsmarta resttips

    Torrt bröd:

    Fattiga riddare: Ljust bröd, 1 ägg, 3 dl mjölk, 1 dl vetemjöl, smör eller margarin, kanel, socker eller sylt

    Varma mackor: Ta vad som finns hemma, till exempel rester av köttfärssås, fetaost, mozarella, champinjoner tomater, skinka. Smaksätt med exempelvis senap eller chillisås och toppa med ost. Kör in i ugnen på 225 grader eller kör i smörgåsgrillen. En soppa till och middagen är klar.

    Krutonger: Stek brödtärningarna i 225 graders ugn efter att du har tillsatt lite olja och kryddor, örter eller vitlök. Perfekt som topping på sallad och soppor.

    Vitlöksbröd: Bred vitlökssmör med eller utan persilja på gårdagens torra baguette och grädda i ugnen i 225 grader ett par minuter.

    Ströbröd: Gör som proffskockarna och rosta brödet i ugn i 75 grader ca en timme, kör sedan i matberedare och sikta genom en sil.

    Torr ost:

    Frys in: Riv och lägg i plastpåse i frysen. Perfekt till varma mackor eller hemlagad pizza.

    Ledsen frukt:

    Juice: Pressa mjuka apelsiner.

    Paj: Frys in rynkiga äpplen i klyftor och använd till paj: Lägg frukten i en smörad form. Blanda 3 dl vetemjöl, 1 dl socker och 125 gram smör och smula över. Grädda i ugnen på 200-225 graders ugnsvärme i 20 minuter.

    Vissna grönsaker:

    Ratatouille: Fräs vissna grönsaker som paprika, aubergine, lök, zucchini, tomat i olja med gul lök, vitlök, tomatkross, salt, peppar och en nya socker.

    Tipsa mig! Är du redan matsmart? Tipsa oss om hur du undviker att maten hamnar i soporna. Vi vill veta hur du planerar, handlar eller lagar. Mejla mig på kersti.bystrom@formapg.se

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!