Behöver man prylförsäkringar?

Annika Creutzer är Icakurirens ekonomiexpert Det blir allt vanligare att du erbjuds en försäkring när du köper prylar, en produktförsäkring. Det kan gälla till exempel...

Annika Creutzer är Icakurirens ekonomiexpert

Har du frågor om vardagsekonomi? Varannan vecka kommer Annika Creutzer ta upp ett aktuellt ämne som rör vardagsekonomi. Vad vill du läsa om, vad undrar du över? Mejla dina tips och funderingar till
red.kuriren@egmont.se Märk gärna ditt mejl med “Ekonomi”.

Det blir allt vanligare att du erbjuds en försäkring när du köper prylar, en produktförsäkring. Det kan gälla till exempel tv, dator och annan hemelektronik. Butikerna får provision på försäljningen av försäkringen på samma sätt som de får provision på att erbjuda avbetalningslån. 

I de allra flesta fall behövs inte dessa extra försäkringar eftersom vi redan har tre olika skydd. Konsumentköplagen ger möjlighet att under tre år reklamera om det finns ett ursprungligt fel på varan. Garantin på varan gäller under ett eller ett par år om den går sönder. Dessutom finns skydd i hemförsäkring om saker som diskmaskin och frys går sönder. Finns dessutom allrisk i hemförsäkringen täcker den plötsliga och oförutsedda skador. Fördelen med en produktförsäkring är att det ofta är lägre eller ingen självrisk och att det kan vara lite enklare att få felet åtgärdat eller varan utbytt. Tänk dock på att villkoren kan variera mellan olika produktförsäkringar.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top