• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Mellanmål och träning

    Mellanmål och träning

    Hej,
    Jag är en tjej på 15 år och jag tränar redskaps gymnastik 3 gånger i veckan. Jag undrar ifall du har några tips på mellan mål och middag som jag kan äta före och efter träningen för att jag ska få ut mer av träningen. Jag åker direkt från skolan och behöver någonting lätt att ta med mig. Varje träning slutar kl 20.
    Tack! / Kattis

    Svar:

    Hej Kattis!
    Bra mellanmål är jätteviktigt för dig de dagar du tränar. Om jag förstår dig rätt så åker du direkt till träning efter skolan och äter middag hemma först vid 20-tiden. Då hinner det gå ca åtta timmar mellan lunch och middag med träningspass däremellan. Det kräver att du har med dig stadiga mellanmål så du orkar med och får nytta av din träning. Jag rekommenderar dig att ta med drickyoghurt (klarar rumstemperatur under några timmar), smörgåsar, bananer eller annan frukt. Du kan också ta med torkad frukt t ex aprikoser. Variera gärna dina pålägg på smörgåsarna ost, leverpastej, skinka, messmör, skivat ägg och glöm inte grönsaker. Du kan också ta med dig pastasallad eller kalla pannkakor, det fungerar också som stadiga mellanmål. Efter ditt träningspass, på väg hem, kan du äta en banan och väl hemma är det bäst om du äter en lagad måltid som ger dig det kroppen behöver d v s både kolhydrater protein, fett, vitaminer och mineraler. Finns det kvar från övriga familjens middag äter du det eller värm en soppa och ät smörgås. Ibland kan du ersätta en lagad måltid med t ex havregrynsgröt, mjölk, ägg, frukt.

    Lycka till med din träning!

    Vänliga hälsningar
    Viveca

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!