• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Omega 3 - i vilka livsmedel finns det?

    Omega 3 - i vilka livsmedel finns det?

    Hur viktigt är det att få i sig Omega 3?

    det är svårt att få i sig när man varken gillar fet fisk eller linfrö.

    mvh Jenny, Stockholm

    Svar:

    Hej Jenny!
    Omega 3 är en essentiell fettsyra som vi måste få via kosten. Den viktigaste källan är fet fisk och skaldjur som innehåller omega 3 fettsyrorna EPA och DHA. Små mängder av dessa finns också i ägg och andra animalier.

    I linfrö, linfröolja, rapsolja, sojaolja och valnötter finns omega 3 fettsyran linolensyra som kan omvandlas till EPA och DHA i kroppen. Om man inte äter fisk och skaldjur är dessa källor därför viktiga. Nästan alla matfetter i dag, både bordsmargarin och flytande innehåller rapsolja (mest i flytande), och är därför viktiga att använda när man inte äter fisk.

    Idag finns också produkter som är berikade med omega 3 bl a matfetter och bröd.

    Vänliga hälsningar
    Viveca

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!