• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • En bra måltid med gröt

    En bra måltid med gröt

    Hej!
    Jag tycker verkligen om att äta havregrynsgröt, oftast anses ju detta endast kunna ersätta en lättare måltid. Hur får jag havregrynsgröt-måltiden att bli komplett och kunna ersätta en "riktig" lunch eller middag, kalorimässigt och hälsomässigt.
    Så här ser min nuvarande gröt-måltid ut:
    En portion havregrynsgröt
    En banan
    En stor smörgås med rejält pålägg typ, ägg och kaviar, keso och paprika/tomat.
    Ett stort glas mjölk (3% fett) + ca två dl mjölk på gröten.
    Borde jag lägga till ytterligare en smörgås eller en salladstallrik bredvid för att få måltiden komplett?

    //Lisa / Elisabeth

    Svar:

    Hej Lisa!
    Gröt är verkligen bra mat. Havrens fibrer, betaglukaner, ger en långsam blodsockerstegring och hjälper till att hålla ned blodfetterna. Havre ger också bra med magnesium och järn. Med smörgås, frukt och grönsaker blir grötmåltiden även ett bra alternativ till lunch eller kvällsmål.
    Jag tog och räknade på din grötmåltid med mjölk, banan och ägg- och kaviarsmörgås. Den måltiden ger nästan 800 kcal och drygt 30 g fett. En ganska energirik måltid. Rekommendationen för lunch/middag för normal kvinna (ej hårt tränande) är ca 650 kcal och ca 24 g fett. Men det är sällan vi äter så exakt i våra måltider. Ibland äter vi mer och ibland äter vi mindre. Men om du skulle byta ut den röda mjölken mot lättmjölk skulle fettinnehåller i måltiden minska till 19 g (jämför 5 dl röd mjölk ger 15 g fett och 5 dl lättmjölk 2,5 g fett). Om du har svårt att byta till lättmjölk så föreslår jag att du har kvar din röda mjölk till gröten och tar bort drickmjölken. Rekommendationen för mjölk, fil och yoghurt är 5 dl per dag vilket du här får i en enda måltid.
    Vitaminer och mineraler ligger bra men något lågt i C-vitamin. När du väljer paprika på smörgåsen får du mycket C-vitamin. När du väljer ägg- och kaviarsmörgås kan du gärna lägga till en apelsin, clementin eller kiwi till. Då ökar både vitamin C och folat.
    För att få in lite omättade fettsyror (mjölk mycket mättat fett) kan du röra ned någon matsked krossade linfrön i den kokta gröten. Linfrö är också bra för att hålla igång mage och tarm.

    Må gott på din gröt!

    Vänliga hälsningar
    Viveca

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!