• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Fråga dietisten: "Är det bra med tillskott av D-vitamin?"

    Icakurirens dietist Anna Hamilton svarar på dina frågor om kost och näring.

    Fråga dietisten: "Är det bra med tillskott av D-vitamin?"

    Fråga Är det bra med tillskott av D-vitamin och i så fall varför?

    Majken

    Dietisten svarar D-vitamin pratas det en hel del om nu när solen äntligen börjat värma vår soltörstande hud. Det är först nu i maj som solen verkligen kan hjälpa oss att bilda vårt viktiga vitamin. Tillskott eller inte är en vanlig fråga, både från bekanta och från patienter jag möter. Och tillskott kan för många faktiskt vara en bra idé men det beror, som alltid, på vem du är och hur du lever.

    D-vitamin är unikt på det vis att vi kan få i oss det via maten men att det också bildas när solens UVB-strålar träffar vår oskyddade hud. I vårt land står solen tillräckligt högt för att kunna göra jobbet under maj–augusti, alltså månader utan "r". I delar av Sverige även viss tid innan och efter.

    D-vitamin är ett fettlösligt vitamin och kan därför lagras i kroppen. Vistas du oskyddad i solen under sommarhalvåret, ca 15–30 minuter några dagar i veckan, så har du lager ett tag framöver, ofta flera månader.

    För att hålla bra nivåer under hela året så behöver du komplettera med D-vitaminrik mat som fet fisk, ägg och/eller berikade produkter som mejeriprodukter. Men det krävs exempelvis 5 portioner fet fisk/vecka + dagligt intag av ett ägg, en portion mejeriprodukt och lite berikat matfett för att komma upp i det dagliga behovet om 10 mikrogram. Det är alltså klurigt. Tillhör du dessutom gruppen över 75 år rekommenderas intag runt 20 mikrogram.

    Det finns ingen generell rekommendation om att alla vuxna ska ta D-vitamintillskott under vinterhalvåret men vissa grupper behöver tillskott. För dig över 75 år, om du sällan är i solen, bär heltäckande kläder eller aldrig äter fisk eller berikade produkter, så är tillskott en bra grej. Rekommendationen är då för många 10 mikrogram men 20 mikrogram för dig över 75 år eller om du aldrig äter fisk och aldrig nås av solens strålar. Det går lika bra att ta hela veckodosen en gång i veckan.

    I mina patientmöten kommer vi ofta fram till att använda D-vitamintillskott utifrån blodprov, matvanor och livsstil. Tillskottet ska tas till mat, och mängden A-vitamin, kalcium och magnesium kan gärna samtidigt ses över, eftersom de olika näringsämnena jobb­ar tillsammans. D-vitamin är bland annat viktigt för vårt skelett och immunförsvar. Lägre D-vitaminnivåer verkar även kunna påverka många sjukdomar negativt. Så ut i solen och njut lite extra när solen hjälper oss att fixa vitaminet! 

    Klicka här för att ställa en egen fråga till dietisten!

     

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!