• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Tre bra balansövningar

    Här är några balansövningar och styrkeövningar du kan göra hemma eller på gymmet.

    Draken

    Bild 1151423

    Gör så här Stå med fötterna höftbrett isär. Håll händerna i höjd med magen. Lyft upp ena benet tills knäet hamnar i linje med höften. Fäll kroppen framåt, släpp händerna rakt ner och sträck ut benet rakt bakåt. Stanna när kroppen bildar ett T. Stabilisera kroppen och lyft inte benet för högt. Blicken i golvet. Gå tillbaka till stående, lyft upp knät igen, pressa armarna mot taket samtidigt som du går upp på tå. Byt ben och upprepa.
    Tänk på Att hålla ryggen stabil och inte svanka. Höften på det ben du står på ska inte åka ut åt sidan.
    Tips! Gör samma sak, men med hantlar.

     

    Bild 1151424Utfallssteg

    Gör så här Stå med fötterna höftbrett isär framför en mjuk matta. Sträck på dig och dra sätet något under dig. Lyft ena knät mot bröstet som om du
    ska kliva över ett hinder. Ta ett steg framåt, landa på mattan och bromsa rörelsen. Vänd och gå tillbaka när vinkeln i både främre och bakre knäet är 90 grader. Byt ben och upprepa.
    Tänk på Att ha en rät linje genom kroppen, från huvudet och ner genom det bakre benet. Tappa varken knä eller höft åt sidan när du går ner.

     

    Bild 1151425Upp och ner

    Gör så här Stå med fötterna höftbrett isär nedanför ett trappsteg eller en step-up bräda. Kliv upp på trappsteget och stå kvar på ett ben och håll balansen en stund innan du går ner och växlar ben.
    Tips! Gör samma övning med hantlar.

     

    Övningarna kommer från Marie Larssons bok Träning som fungerar, Miro förlag.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!